2 mei

2 mei 2024 - Fátima, Portugal

2 mei van Nazaré naar Fatima via Batalha 52KM en 947 hoogtemeters

Gisteren zijn we nog met het treintje van Nazaré naar de klip gegaan en dat was ook weer een aparte ervaring. Het treintje is al heel oud, maar het blijft een leuke attractie.

Vandaag beloofde een pittige tocht te worden en dat werd bij herhaling benoemd: een pittige tocht met aan het eind een klim van 12%. Nou die laatste klim zit dan vanaf de eerste kilometer in je benen hé. Temeer dat we vanaf de Oceaan het binnenland ingingen: dus de eerste klim mocht met stip ook al pittig genoemd worden!

We hadden ons goed voorbereid: met het ontbijt smeerden we al boterhammen voor onderweg, net als bij een schoolreisje. We hadden ons eigen ontbijt al goed verzorgd met verse sinaasappelsap -van de Spar- met chocomelk en nog vers fruit en daarnaast brood met lekker beleg. Dus toen we de fietsen weer opgediept hadden (die stonden op -2 in de parkeergarage) en de tassen er weer aangehangen hadden konden we op weg.

De route van Pocket Earth pakte vandaag niet zo best uit, dus kozen we voor de thuis al goed voorbereide track en die was voor vandaag echt heel mooi. Mooie wegen en nét toen er een bui dreigde was er een koffietentje langs de weg. Wat wil je nog meer. Het was wel echt: jasje aan, jasje uit, regenjasje aan en weer uit, zonnebril op en af 'weer'. Je hebt zo van die dagen.

Na pakweg 30 kilometer bezochten we het klooster van Batalha en net op dat moment regende het. Dat pakte dus goed uit. Janny en Kees konden de batterijen van de fietsen bijladen en wij konden aan de koffie met gebak: je moet iets terugdoen voor al die vriendelijkheid. De jonge vrouw achter de balie was al opgelucht dat we de fietsen niet binnen hoefden te zetten om op te laden...

Het klooster was ENORM. Wat een immense hoogte heeft deze kerk zag. Het is ook niet zomaar een kerk, koning Joan de eerste met vrouw en kinderen liggen hier begraven. Na bezoek aan het klooster ging het verder richting Fatima met aan het einde de enorme beklimming, die we netjes bedwongen hebben!! Na de klim volgde een prachtig pad tot vlak voor de stad. En straks gaan we natuurlijk de basiliek hier bezoeken!

1. Jos:
    2 mei 2024
    Indrukwekkend om dit allemaal op de fiets te zien en ook nog met je eigen boterhammen voor onderweg!
    Prachtig verhaal.
  2. Marianne:
    2 mei 2024
    Was een pittig dagje met heel wat klimwerk. Goed gevuld lunchpakket want dat heb je nodig. Prachtige basiliek en wat een hoogte.
    Hier zonnige dag, heerlijk. Tot morgen.
  3. Jan sommers:
    2 mei 2024
    Ik zie leuke dag wel zwaar fietsen
    En weer is daar minder hier is het warm
    Misschien morgen rustiger fietsen minder hoogtemeters
    Doe het rustig aan nog veel plezier
    Groetjes jan
  4. Wim Hendriks:
    2 mei 2024
    Jammer dat het weer zo op en neer gaat! 12% is de moeite waard, gelukkig met ondersteuning. Geniet van Fatima. Op de knieën over het pad naar de baseliek!
  5. Sari:
    3 mei 2024
    Dat is wel afzien met al dat klimmen en dalen maar jullie zien er wel mooie en interessante dingen voor terug op jullie fietstocht.Wat is dit toch een geweldig avontuur.

Jouw reactie