1 mei, dag van de arbeid

1 mei 2024 - Nazaré, Portugal

1 mei Van Obidos naar Nazaré 35KM en 44 hoogtemeters

Ffzzz met een zucht gaan de tassen weer dicht. Alles zit er weer in, de thermoskan weer vol met kokend water, we hebben nog taartjes voor onderweg en bananen en yoghurt. We werken hard op de fiets, dus zorgen we ook goed voor onszelf.

Obidos is een toeristische trekpleister. Bussen vol mensen komen hier naar toe. Ik zag zelfs een bus van Betuwe beheer... De belangstelling draait met name om 1 straatje waar alles beleefd moet worden. Winkeltje aan winkeltje, en dan bekijken wat er allemaal verkocht wordt.  Er zijn veel van die plaatsen. We kwamen het in Lourdes, Rocamadour, Mont Saint Michel en dergelijke tegen. Hier zijn heel veel boeken te koop, dat is dan weer apart.

Het is al een paar dagen lange broekenweer en de truien van Icebreaker doen ook weer goed dienst. We sjouwen natuurlijk van alles mee en vragen ons soms af of we dat allemaal wel nodig hebben. Nu blijkt dan maar weer dat we voor warm en koud weer, voor regen en wind, alles toch wel nodig hebben. Dat is een geruststelling.

Vanmorgen hadden we een laat ontbijt, half negen. Tijdens het ontbijt viel het ineens met bakken uit de lucht, oef daar waren we weer mooi voor behoed. Al toen we de fietsen uit de garage gingen halen bleek het plaveisel glad, we bewogen ons 'zoals 2 egels paren' heel behoedzaam. Gelukkig lukte het allemaal en kwamen we op een nette manier het stadje uit. Lang leven Pocket-Earth én Garmin-connect.

We fietsen een beetje achter de duinen langs en genieten van de mooie weggetjes. Ik krijg weer ruimte voor de bloemen en de vogels. Ik zie een buizerd vliegen, ik hoor de zwartkoptuinfluiter en op de draad zit weer de roodborsttapuit. De bomen met gele vruchten blijken mispels te zijn.Hier en daar worden ze ook verkocht. Nu zie ik ook lupine bloeien. Onderweg hebben we heeel veel bamboe gezien. Dat groeit denk ik inmiddels overal.

Vlak voor een enorme bui komen we aan bij het prachtige appartement dat we betrekken. Nazaré
was 40 jaar geleden een klein vissersdorp. 7 jaar geleden waren Kees en Janny die toen op Koga's door Portugal fietsen (Chappeau!!) hier ook. Ze staan versteld van de enorme hoeveelheid bouwwerken die er bij gekomen zijn! De jonge man bij de receptie vertelt (enthousiast) dat over de hele wereld mensen hier onderkomens bezitten en er van tijd tot tijd verblijven... Mooi is anders.

Janny en ik beginnen met de Spar leeg te kopen. We besluiten een dagje op onszelf te zijn en kopen allerlei lekkers. Leuk om zo eens te kunnen proeven wat we andere keren in de supermarkt laten liggen. Na de lunch doen we de was en buigen de mannen zich al weer over de rit van morgen.

1. Marianne:
    1 mei 2024
    Was een kort fiets dagje vandaag. Wel tijd om vogeltjes en bloemen te spotten. Vanavond geen restaurant eten maar ik weet zeker dat jullie iets lekkers eten en misschien ook nog wel een kaartje leggen. Liefs vanuit zonnig NL
  2. Jan sommers:
    Mooie dag gehad zie ik
    Maak een lekkere maaltijd en geniet ervan
    Hopen op droog weer morgen
    Groetjes jan en jose
  3. Ria en Leo:
    1 mei 2024
    Ook mooi, zo’n dagje tussendoor😏😏
  4. Wim Hendriks:
    2 mei 2024
    ......... zoals twee egels paren ............... plastisch uitgedrukt ! Ik zie het voor me haha!
    Jammer dat het weer wat minder is, maar daar is op gerekend!
    Hier is het op dit moment 25!!! graden. Hopelijk is het voor jullie de komende dagen ook weer zonnig. Het ziet er dan allemaal wat vrolijker uit! Groetjes

Jouw reactie