7 mei

7 mei 2024 - Porto, Portugal

7 mei van Aveiro naar Porto 100KM en 560 hoogtemeters

Gisteren hadden we nog wat roofvogels gespot: de buizerd en de rode en zwarte wouw.Iin een wei met koeien liepen ook nog heel veel koereigertjes. Vandaag zwermden er ineens een heleboel ooievaars boven ons en zagen we bij een rotonde wel 6 of zeven nesten op een stellage, een familiebedrijf. Ik hoorde ik de zwarte roodstaart, een vogel van plekken waar gebouwd wordt en dat wordt er hier volop. We zien heel veel nieuwe panden en tussendoor veel opknappertjes...

Van Aveiro, de stad aan de lagune, moesten we naar het noorden, naar Porto. De lagune ligt in laagland en om dat laagland ligt een gebied dat natuurlijk moerassig is. De laatste 2 dagen heeft het ook hier stevig geregend. Dus je raadt het al: het pad dat Pocket Earth voor ons had uitgezet was er een met heel veel plassen en werd er een met zoveel water op de weg dat we eieren voor ons geld kozen en de oorspronkelijke route maar weer opzochten.

Dat heeft als nadeel dat je fietst met de voortdurende herrie van het verkeer, fluisterasfalt kennen ze hier niet, maar het heeft ook een voordeel: dan komen we een koffietentje tegen en een bakkertje en supermarktje, zodat we wat betreft de proviand voor de lunch weer voorzien zijn.

We hebben een hele trip voor vandaag, want deze laatste fietsdag eindigt in een hotel bij het vliegveld van Porto waar we onze fietsen kunnen stallen zodat Caminovervoer ze hier op kan halen om naar Nederland te brengen. De bagage gaat met de fietsen mee, dus we hoeven in het vliegtuig maar een rugzakje mee te nemen. Lekker handig.

Een groot deel van de tocht gaat langs de kust en is ondanks een fris windje op kop, heel goed te doen. Porto naderend komen we er achter dat de brug die we volgens de track over zouden moeten gaan, toch niet zo handig is voor fietsers en dus gaan we langs de Douro dieper het land weer in om de volgende brug te nemen. Dat lukt al slalommend tussen mensen door die hetzij lopen te flaneren, hetzij een beetje zijn aan 't shoppen of zo maar wat wandelen.

Uiteindelijk komen we bij de brug waar een grote menigte staat omdat er muziek gemaakt wordt. Gelukkig is het op de brug helemaal niet druk. De weg na de brug was wel weer vreselijk wat betreft het verkeer, maar als je maar brutaal genoeg bent lukt het toch om daar weer door te komen. En zo belandden we weer op een fietspad langs de andere zijde van de Douro om van lieverlee richting het nooden te gaan, zonder dwars door de stad te moeten.

Het laatste deel van de route was een kleine ramp: een weg met alleen maar kinderkopjes waarvan het wegdek door de zwaar verkeer kapot gereden is. Nou dat weet je het wel. En dat aan het einde van zo'n lange rit!!

Het leed is weer snel geleden als we bij het hotel aankomen. De receptioniste is weer allervriendelijkst, weet van de fietsen en helpt ons snel verder. En nu maar eens een lekker biertje!

1. Marianne:
    7 mei 2024
    Jullie laatste fiets dag was lang en niet simpel. Fietsen door nattigheid en langs de grote weg. Nu in Porto. Hoorde net van iemand hier dat het mooie stad is. Blijven jullie daar nog dagje?
    Ik vind het een geweldige prestatie die jullie geleverd hebben. Chapeau. Margriet bedankt voor je dagelijkse verslag. Veel liefs en goede vlucht naar huis. Liefs.
  2. Frans:
    7 mei 2024
    Leuk om alle verslagen te lezen!
  3. Jan sommers:
    7 mei 2024
    Ik zie een zware dag geweest
    Op naar morgen een goede vliegrijs gewenst
    Hoe laat morgen liegen
  4. Ria en Leo:
    7 mei 2024
    Dat was “ lest best” volgens mij! Zo’n zware route hadden jullie nog niet gehad?
    Ik vind het een hele prestatie, dat wordt afkicken, weer terug!
    Maar alleszins de moeite waard🙏
  5. Rob:
    8 mei 2024
    Dank voor jullie mooie reisverslagen van de afgelopen weken. Ik keek er elke dag naar uit en bewonder jullie moed en doorzettingsvermogen. Kom goed naar huis en tot spoedig ziens in Uden.
  6. Jan Koster:
    8 mei 2024
    Het zit er weer op . jammer of toch fijn om naar huis te gaan ? prachtige natuur en een stukje rijker geworden van allerlei zaken die anders zo van zelf sprekend zijn . Hartelijk dank voor de mooie verslagen zodat ik ook een tijdje mee kon fietsen .Goede terugreis en tot ziens in Uden
  7. Henk en Celia:
    8 mei 2024
    volgens ons dit keer een meer dan gemiddelde pittige reis maar wel avontuurlijk. Het was een plezier om jullie te mogen volgen. goede terugreis en tot ziens in Uden
  8. Bien:
    8 mei 2024
    Dank voor de mooie verhalen en foto’s, ik heb genoten! Dus jullie zeker ook!
    Goede thuisreis en tot volgende week!
  9. Jos:
    8 mei 2024
    Het was een plezier om jullie avonturen te volgen. Margriet bedankt en alle lof om dit elke dag op te brengen.
    Goede thuisreis naar een zonnig Uden.
  10. Wim Hendriks:
    9 mei 2024
    Een laatste pittige dag met de nodige verrassingen!
    Gelukkig is alles goed verlopen! Een prachtige reis
    met heel mooie momenten en leuke verslagen! Bedankt!

Jouw reactie