8 mei

8 mei 2024 - Porto, Portugal

8 mei Porto

Vandaag het allerlaatste verslag: van ons bezoek aan Porto een stad met veel huizen in barokke stijl (hier is ook een museum voor de romantiek). Met de metro gingen we de stad in, dat hebben we in Lissabon geleerd. We overnachten in een hotel vlak bij het vliegveld, 10 kilometer buiten de stad, dus de rit met de metro neemt even tijd. We stappen uit vlak bij een grote kerk en verwachten daar binnen te lopen. Al snel bleek de 'kerk' het gemeentehuis te zijn en dat was ook wel een gebouw om te bewonderen. Dat pikken we dan even mee, nietwaar.

Daarna richtten onze schreden zich richting het treinstation Sao Bento: een gebouw in Jugenstill stijl met binnen in de hal fantastisch tegelwerk. Het werd gerenoveerd en vlak ernaast was een bouwput voor de aanleg van nog meer metro lijnen, maar desondanks was het ons bezoek wel waard!!

In de verte zagen we de kathedraal liggen en hoewel ik langzaamaan wel een beetje uitgekeken ben op kerken besloten we deze toch nog te bezoeken. Eerst echter koffie en een plaspauze. Ook het bezoek aan de kathedraal was het toch weer waard. Op het plein voor de kerk speelde een jonge vrouw fantastisch viool en kreeg regelmatig applaus. Dat is dan ook weer gezellig hé.

De kerk, het klooster en de toren, we bewonderden het allemaal en vonden daarna onze weg weer naar de metro. Het Casa Musica stond op ons programma en dat bereikten we weer met de metro. We worden er nog eens bedreven in. Het Casa Musica is getekend door Rem Koolhaas. Het is een bijzonder en indrukwekkend gebouw. Helaas ging de eerstvolgende rondleiding pas vrijdag 10 mei, en we vliegen morgen naar huis.

Niet getreurd: we hebben er heerlijk kunnen lunchen en ondertussen vol verwondering gekeken naar jongelui in (het is 29% buiten) zwarte wollen kostuums inclusief cape of shawl met allemaal emblemen. Sommigen liepen met muziekinstrumenten, een enkeling had een vaandel. Er waren er ook met een gekleurde hoge hoed op. We vermoedden dat het studenten waren, maar wat er nu te gebeuren stond was niet duidelijk. Het grappige was dat ze de hele tijd heen en weer liepen, alsof ze zelf ook niet goed wisten wat de bedoeling was.

Na de lunch en dit stukje volksvermaak togen we richting ons hotel en namen vandaar (drukke dag he) de Über naar het Casa de Cha Da Boa Nova. Voor wie van lekker eten houdt: als je in Poto bent moet je daar naartoe. Het is een sterrenrestaurant. Wij domme fietsers kwamen voor het bijzondere van het gebouw ontworpen door architect Sisa en wilden er alleen een kopje thee nuttigen: cha is het Portugese woord voor thee. Het is dus een theehuis, maar nou even niet. De mensen die er geluncht hadden druppelden langzaam naar buiten en om half 8 kon je er pas weer terecht..

Met de warmte van de dag was het toch een prima plek om daar even te zijn want het ligt aan zee en daar waait altijd wel een verkoelend windje. Niet ver van dit huis is ook een bijzonder zwembad, eveneens van de hand van dezelfde architect, maar dat hebben we gelaten voor wat het was. het werd tijd om terug te gaan en ons nog even bezig te houden met de fietsen en bagage die we voor transport gereed moeten maken. Tijd om af te sluiten dus.

1. Leo Rijkers:
    Chapeau voor jullie vieren
  2. Olga:
    8 mei 2024
    Super, al die mooie verhalen. Ik heb ze heel wat jaren gemist maar ben blij ze nu weer te kunnen ontvangen. Dank hiervoor
  3. Marja Nieuwhof:
    8 mei 2024
    Goed gedaan! Goede reis terug.
  4. Jan sommers:
    8 mei 2024
    Een mooie dag om aftesluiten
    Hopen op een rustige reis morgen
    Groetjes
  5. Marianne:
    Dagje vol cultuur. Morgen een goede vlucht naar huis. Liefs
  6. Maurice Plouvier:
    9 mei 2024
    Weer genoten van jullie reisverslag.
    Een goede terugreis.
  7. Ria en Leo:
    9 mei 2024
    Dank voor de uitgebreide verslagen Margriet!
    We hebben Portugal ook een beetje herleefd! Voor ons was het 2016, dus even geleden!
    Intussen zijn jullie weer terug en hebben het mooie weer meegebracht!
    Nogmaals dank🙏🙏
  8. Sari:
    9 mei 2024
    Wat heb ik genoten van de reisverhalen van Margrlet en de mooie foto’s erbij.Volgens mij hebben jullie met zijn vieren een geweldige fietsvakantie gehad.
  9. Els Swinkels:
    12 mei 2024
    Hopelijk zijn jullie weer veilig thuis gekomen en lekker aan het uitrusten in zonnig Uden!
    Alle 4 nog van harte proficiat met het voltooien van deze mooie reis.
    Margriet bedankt voor de bijzondere verhalen en (Pierre?) voor de vele fraaie foto’s.
    Voor ons een feest van herkenning!
    Groetjes,
    Els en Toon Swinkels