6 mei

6 mei 2024 - Aveiro, Portugal

6 mei van Coimbra naar Aveiro 62Km en 607 hoogtemeters

Oh wat fijn: de wereld is schoongespoeld en nu we weer op de fiets stappen schijnt de zon volop en is de lucht intens blauw. 's Morgens is het nog koud maar het is goed te doen in de korte broek. We fietsen over het pad naar Santiago de stad uit en dat is heel fijn, want dat is heel rustig!! Buiten de stad neemt de route van Pocket Earth het over en is het weer genieten.

In de tuinen bloeien de oleanders, de rozen en de hortensia's volop. We zien ook struiken met bloemen die we uit ruikers kennen. Ik weet helaas de naam niet. In de natuur veel eucalyptus en varens. In Coimbra zag ik zelfs bomen waar varens op groeideN. En of het daar wil regenen, zeker weten.

Onderweg zien we fruitboomgaarden: citroenen en sinaasappels en ook veel wijngaarden. De Albarinho is een druif die hier veel gekweekt wordt. Het levert lekkere wijn op voor bij schaal- en schelpdieren.

We zien veel fraaie nieuwbouwhuizen, veelal met gesloten luiken. Vakantiewoningen. Het is een mooie streek hier.

We drinken koffie in een piepklein dorpje waar we de weg naar het terras vinden op het geluid van 5-6 vrouwen die er al zitten. In Spanje maken mensen veel herrie, ze hebben er schelle stemmen, maar deze vrouwen kunnen er ook wat van! En of we Engels spreken. Een van hen kan een woordje Engels. Toch ontstaat er verwarring over de koffie die we willen.

Koffie met melk, ja; en koffie, maar dan willen we koffie met wat water: een Americano voor menigeen. Nu krijgen we café solo: een espresso. Geen nood want in de koffie met melk mag wel een beetje extra koffie. Dus vragen we er nog een koffie met water bij. Bij het afrekenen krijg ik de indruk dat alle ingrediënten apart opgeteld worden, zoveel tijd neemt het in beslag. 4 euro 60.

Rond het middaguur vinden we een mooie plek om onze lunch te gebruiken op een bankje langs een beekje waar ook fitnesstoestellen staan. Hele slimme: met drukken en trekken verplaats je je eigen gewicht!! Wat een uitvinding.

Na nog een kopje koffie bij een prachtige Pasteleria rijden we de stad in, dankzij de GPS rechtstreeks naar het hotel. Gelukkig was er 1 kamer al toegankelijk en net nadat we alle bagage daar gestald hadden bleek ook de andere kamer klaar voor ons. Dus besloten we eerst de fietsen goed te stallen en na een douche pas de boottocht te ondernemen die voor deze stad wel echt een aanrader is.

De boottocht ging over de kanalen in de stad. De stad ligt aan een lagune en tot 1985 had die een open verbinding met de Oceaan. In verband met overstromingen en de last van de getijden is er een sluisenstelsel aangebracht. We varen langs huizen die nog sporen vertonen van de zoutwinning in dit gebied. Ooit waren er wel 300 zoutpannen, dat zijn er nu nog 12. Ook varen we langs huizen die alles te maken hebben met de visvangst.

Nu is het allemaal een commercieel gebeuren. De boten varen snel en ze varen af en aan. Op onze boten zaten 2 vrouwen die vooral bezig waren met van elkaar en van zichzelf mooie foto's te maken. De omgeving deed er alleen als achtergrond toe. Tja de wereld van social media, je kunt er maar aan verslingerd zijn. Na de boottocht drinken we een biertje en doppen wat pinda's. Vanavond kunnen we vast lekker eten in deze stad.

1. Marianne:
    6 mei 2024
    Wat een prachtige dag. In je korte broek door een prachtig natuurgebied fietsen. Leuk adresje voor koffie. Als afsluiting van de dag een boottochtje voor de toeristen. Nu lekker eten met glaasje wijn.
    Morgen hopelijk weer een mooie dag. Liefs.
  2. Jan sommers:
    6 mei 2024
    Zo te zien een leuke dag op naar morgen
    Kijken of die ook leuk word
    Groetjes
  3. Wim Hendriks:
    9 mei 2024
    Kees, het was zo te zien lekker genieten van de zon op de boot !

Jouw reactie