29 april

29 april 2024 - Vimeiro, Portugal

29 april van Azhenas do Mar naar Vimeiro 55Km en 838 hoogtemeters!!

Azhenas do Mar is genoemd naar de watermolens die de Moren hier ooit neerzetten. Er zijn veel opgravingen gedaan in de buurt. Niet dat wij daar iets van meekrijgen, het is maar een weet. We zien wel molens onderweg, maar dat zijn windmolens en die doen een beetje denken aan de molens in Bretagne.

Gisteren 'lag de site er uit' zoals dat heet. Het verslag was weliswaar laat, maar wel geschreven. maar de site was niet te bereiken dus moesten wij en met ons alle volgers het met enige teleurstelling doen. Met kunst en vliegwerk hebben Pierre en ik geprobeerd om de tekst, die ik met een meer dan 10 jaar oud Ipadje schrijf, op mijn telefoon te zetten. Dan kon ik zodra de techniek weer werkte met mijn telefoon alles in orde maken. Foto's en video's komen al rechtstreeks van mijn telefoon op de site.
Vannacht wekte Pierre me: hij doet het weer!! Meteen aan de slag, maar helaas: de kopie van de tekst leverde -geplakt op de site- alleen maar een link naar de tekst op. Wat een gedoe. Dus hebben we vannacht ons 'kantoor' weer ingericht en alles comme il faut in orde gemaakt. Vanochtend kon iedereen weer lezen en plaatjes kijken!!

Vannacht hadden we nog een probleempje: de waterbak van de toilet vulde niet en dan kun je niet doortrekken. Iedereen weet dat spijzen met veel olijfolie en knoflook nogal wat doet met het inwendige van de mens. Het levert gesputter en gespet op het toilet, en dan niet kunnen doortrekken.. Oh Oh. Gelukkig staat er een mooi afvalemmertje en dat gevuld met water helpt ons van het probleem af. We blijven nette mensen.

Het was een gezellig hippie-hotel en vanochtend bij het ontbijt kregen we van de hotelhoudster een doosje met pastéis de nata aangereikt. Voor onderweg, lief he. Veel jonge mensen die we op deze manier ontmoeten zijn hetzij in Duitsland, hetzij in Nederland geweest. Het Erasmusprogramma maakt veel mogelijk. Ze doen hun best om dan 'goedendag' en 'heeft het gesmaakt' te zeggen. Het klinkt heel vriendelijk en gastvrij! Super.

We waren blij met die gebakjes, want we hadden een zware tocht voor de boeg.De 'jongens' hadden met Pocket-Earth weer een alternatieve route gemaakt om de grote weg zo veel mogelijk te mijden en dat is fantastisch gelukt. We hebben al onze proviand onderweg soldaat gemaakt en nog even ergens koffie gedronken met wat lekkers erbij om ondertussen de batterijen van de fietsen bij te laden. Het klimmen en dalen van de weg + een flinke wind op kop, vraagt zowel energie van onszelf als van de fietsbatterijen.

We genieten regelmatig van het geweldige uitzicht op de oceaan en zien bij een van die uitkijkplaatsen heel veel surfers in het water. Kennelijk een surfschool, want die zijn er hier veel. De golven zijn ook fantastisch. Voor vannacht huizen we in een Spa-Wellness hotel pal aan zee, met een eigen strandje. De was hangt in de zeewind te drogen. Deze nacht slapen we met het ruisen van de zee op de achtergrond, heerlijk.

1. Jan sommers:
    29 april 2024
    Zo te zien een leuke tocht gehad op naar morgen weer succes
  2. Marianne:
    29 april 2024
    Was me het nachtje wel. Jullie gingen vanmorgen met lekkers op pad. Geeft energie. Ik begreep dat het een pittig dagje was. Morgen weer in actie. Welterusten.

Jouw reactie