Van Ulldemolins naar Mora d'Ebre

5 mei 2019 - Móra d'Ebre, Spanje

Hello good morning How are you: het weer is mooi, zonnig maar wel koud. De ochtend begint met 3 graden.. Op het dakterras is het heerlijk, maar in de loop van onze tocht merken we dat er een felle koude wind waait. We hebben hem vaak tegen, helaas. Met afdalen is dat lastig want zo'n rukwind kan je aardig verrassen. Oppassen geblazen dus. Maar in het begin gaan we eerst weer omhoog.

Onderweg vallen me nu de bloeiende heidestruikjes op, leuk dat ze nou bloeien, dat ziet er leuk uit. In de loop van de tocht passeren we de Montsant, een ruig gebergte waar het lijkt alsof de rotsblokken allemaal verticaal zijn gaan staan. Gisteren spraken we een stel mensen uit Barcelona die speciaal daarvoor hier waren komen wandelen: door spelonken. Ze lieten spectaculaire foto's zien.

Grappig wat ze vertelden over de talen die hier gesproken worden: natuurlijk Spaans en Catalaans, maar de ouderen spreken ook Frans dat ze op school hebben geleerd in de tijd van Franco, en de jongeren spreken ook Engels dat zij nu op school leren. Spaans en Catalaans gaat door elkaar heen. De taal die je bij de eerste ontmoeting met de ander sprak, blijft van 2 mensen onderling de voertaal. Zo kan het zijn dat meneer A Spaans spreekt met meneer B en Catalaans met meneer C, terwijl meneer B en C onderling Catalaans spreken. En dat in een gezelschap allemaal door elkaar heen. Aan de melodie van de spraak hoor je welke taal gesproken wordt.

In het gezelschap was ook een man die een Engelse moeder had, een Spaanse vader en dus woonde in Catalonië. Hij zei:" kun je je voorstellen hoe ingewikkeld de Catalaanse kwestie voor mij is?"  En hij vroeg hoe wij de Brexit beleefden, als Nederlanders. Hij was onlangs in Engeland bij vrienden geweest. "Daar" zie hij "merk je van de Brexit niks, het leven gaat gewoon door. Je moet het er alleen niet over hebben. Remainers en Leavers zijn het gedoe er over helemaal zat. Geen van beide partijen is te overtuigen met de argumenten van de ander. Onderhand denkt iedereen: laat het nu maar gebeuren." Ook zei hij: "Engeland is kwa landbouw selfsupporting voor 14 miljoen mensen, maar er wonen er 18 miljoen. In de supermarkt vind je (net als bij ons) alles van over de hele wereld. Zal dat blijven?" In elke geval was het voor hem onmogelijk om een keuze te maken.

Wat betreft Catalonië zei hij dat de mensen geen idee hebben hoe goed ze het hebben. Dankzij zijn reizen oa naar India had hij echt armoede gezien en daar ook weer de tegenstelling van religies meegemaakt. Dat is wel iets anders dan noord Spanje.

Als je met mensen aan de praat komt komen er soms dus echte zaken aan de orde. We gaan het niet oplossen. En passant legde hij het ontstaan van de situatie in Ierland nog uit. Hoe de protestanten vanuit Engeland bij de Engelse overheersing als regelgevende machthebbers terecht zijn gekomen en bij de verzelfstandiging van Ierland naar noord Ierland zijn gedirigeerd. Dat heeft dus 30 jaar problemen gegeven en dankzij het Goede Vrijdagaccoord 10 jaar rust. Hoe zal dat na de Brexit gaan??

En vandaag onderweg was het genieten van de prachtige omgeving. Pierre heeft goede benen en moet steeds op me wachten, want ik zie van alles onderweg. Zo vliegen op een bepaald moment enkele bijeneters voor me uit. Ook moet ik af en toe echt foto's maken..

En nu zitten we in Mora aan de Ebro in een Hostal boven een soort biologische winkel. Hartstikke nieuw en mooi. De fiets weer veilig in een garage, daar wordt goed voor gezorgd.

1. Bien:
    5 mei 2019