Valencia

14 mei 2019 - Valencia, Spanje

Valencia is een prachtige stad waar we meer Nederlands horen spreken dan in Amsterdam.... 'S Morgens fietsen we met een groepje mensen met een gids van Bajabikes door de stad. We zien al heel veel en de man vertelt ook heel veel. Valencia is de stad van de zijde, hier gebracht door met name de Moren maar ook de Joden. De Moren brachten ook de sinaasappels en mandarijnen uit China en tot slot de Mudejarkunst die we elders al gezien hebben.

We hebben onder andere door het park gefietst dat aangelegd is in de rivierbedding die naar elders verlegd is. Beter een mooi park dan een overstroming eens in de 40 jaar is hier gedacht. Het park is prachtig en wordt ook goed onderhouden. Het eindpunt van het park is de 'wetenschapsstad' en daar ligt ook de opera. Voor architecten een plek om van te watertanden neem ik aan.

Terug in het oude stadsdeel waar wij verblijven hebben we ons de Valenciaanse paella goed laten smaken en zijn vervolgens op zoek gegaan om de kathedraal te bezoeken, het zijdemuseum en de Sint Nicolaaskerk die de Sixtijnse kapel van Valencia wordt genoemd. Niets teveel gezegd!

Morgen willen we nog met de fiets naar de kust en daarna nog naar het Keramiekmusuem. Het maken van tegels is ook iets van deze streek van Spanje. De schoorstenen die we onderweg gezien hebben zijn dus niet van steenfabreken maar van tegelfabrieken. We gaan het weer zien.

1. Paul:
    15 mei 2019
    Op de foto zien jullie er net zo stoer en fier uit als op de twee "gebouwen"foto's!

Groet, Paul