Valencia

15 mei 2019 - Valencia, Spanje

Vandaag de laatste dag in Valencia zijn we met de fiets naar de kust getogen. Valencia is belangrijk geweest als handelshaven net als Rotterdam. Nu ligt de haven vooral vol met heel veel moois aan boten, heel wat bij elkaar gespaarde kapitaaltjes....

Op de terugweg bezochten we nog de juppenwijk, waar een oude Mercato is omgedoopt in een gelegenheid met hel veel eettentjes. Het zat er op een tijdstip dat er echt gegeten wordt nog lang niet vol. Of het moet nog wennen of het is net als de markthal in Rotterdam: toch nog niet wat men verwacht had.

Op de vele fietspaden in Valencia wemelt het ook van de electrische stepjes: die gaan 25 km per uur! Men gaat er mee over het fietspad, links en rechts inhalend, ook over het voetpad als het zo uitkomt.. Sommige gebruikers dragen een helm, maar de meesten niet. Onze gids gisteren vertelde dat het gemiddeld 1 dode per dag oplevert.... De snelheid en het van alle kanten opduiken van de stepjes maakt het voor automobilisten lastig om ze goed in het vizier te hebben!

We hebben gisteren het zijdemuseum nog bezocht en vandaag doen we het Keramiekmuseum. Het laatste is een barock gebouw dat mijn waardering als gebouw niet heeft. In het gebouw behalve veel keramiek ook de slaapkamer van een markies, de eetzaal en nog meer zalen, allemaal veel ohh en ahh waard, maar erg leefbaar lijkt het me niet. Op een bepaald moment hebben we ook genoeg gezien. We kopen nog wat zoute koekjes en gaan een biertje drinken op ons terras.

We zijn wel gewend geraakt aan ons vorstelijk onderkomen. Het heeft toch een hoog Ikeagehalte en het aardige daarvan is weer van dat bijna iedereen zich er in thuisvoelt..

Nog even een ode aan de creatievelingen die bedenken hoe je een dames- en herentoilet aanduidt. We kennen de icoontjes die overal in openbare gelegenheden te vinden zijn, maar in eet- en drinkgelegenheden kom je allerlei aanduidingen tegen. Een manneke pis en een meisje op een potje, een vrouwenfiguur met een bol rokje in plaats van heel strak, een mannetje met een pijp en ga maar door. Op onze tocht trof ik ook een bijzondere aanduiding die ik even goed moest bestuderen: een stokje met aan weerszijde een balletje, en voor de dames een driehoekje met een spleetje. Als ik het zo beschrijf is het snel duidelijk, maar het beeld vraagt even bezinning, haha.

Vanavond eten we lekker bij de buren, dat is de eerste avond hier goed bevallen! Morgen gaan we al vroeg op stap om de trein te halen: met 2 keer overstappen boemelen we terug naar Figueres waar onze camper op ons wacht.

1. Els en Toon Swinkels:
    16 mei 2019
    Voorspoedige terugreis en bedankt voor al je leuke verhalen!
    Tot ziens in Uden.
    Els
  2. Paul:
    16 mei 2019
    Jullie hebben het goed gehad en wij hebben mogen meegenieten!!
    Nogmaals een goede reis terug en tot spoedig, Paul en Marja