Naar Mérida

10 mei 2017 - Mérida, Spanje

10 Mei
Vandaag een rustige fietsdag door een prachtig gebied met afwisselend wijnstruiken en olijboomgaarden. Het ziet er allemaal goed onderhouden uit. De aarde is roodbruin en waarschijnlijk ijzerhoudend. De olijfbomen zijn oud. Ze worden duidelijk regelmatig gesnoeid en dan wordt op de plek waar een tak afgezaagd is meteen weer jonge scheuten geënt. Het gevolg is dat de bomen grappige vormen hebben. Her en der is ook jonge aanplant, waarbij het opvalt dat de bomen ver van elkaar af staan. Dat heeft misschien met de behoefte aan water van elke boom of struik te maken. Wie zal het zeggen.

We doen onderweg steeds leuke dorpjes aan: allemaal met wit geschilderde huizen. Soms zijn zelfs de bomen voor een deel wit geschilderd. Op de kerktorens zijn overal ooievaarsnesten. Zo horen we met regelmaat het geklepper!!

De vegetatie langs de weg is al veranderd. Er bloeien volop mooie roze bloemen, een of andere Convolvula. Ook planten die lijken op de Lavertera die we wel eens in de tuin hebben gehad. Brem zie ik niet meer, nu staat er een soort Mimosa langs de weg. En de vogels weer: vandaag vloog een poosje een Blauwe Kiekendief met ons op, aardig van hem he. Ook zag ik een Klauwwier op de draad lang de weg zitten. Wie weet wat ik allemaal gemist heb, het gaat maar met het blote oog..

We zijn nu in Mérida en hebben even rondgewandeld. Er zijn hier nog veel overblijfselen van de Romeinen te vinden. Dat lijkt allemaal erg op wat we vorig jaar in Rome uitgebreid gezien hebben en dus hebben we ons beperkt meet over en door het hek kijken.. We kwamen trouwens de stad in fietsen over de oude Romeinse brug en dat was prachtig. Over de brug mogen alleen voetgangers en fietsers!! De brug is eindeloos lang en overspant behalve de RIO Guadiana ook nog een kanaal. Prachtig!!

We zijn er al achter dat er wel meer mensen met de fiets onderweg zijn. Vannacht in ons hotel zaten 2 Belgen, die samen de route iets sneller doen dan wij. We hebben gisteren opgefietst met Santiagogangers die het wat langzamer doen als wij en we zagen zojuist een man en vrouw fietsen die zelf kampeerspullen bij zich hadden. Oh wat heb je dan veel bij je, denk ik dan als ik dat zie. Wij hebben dat ook gedaan, maar van jezelf zie je alleen je voorwiel met een stuurtas en 2 kleine tassen bij het wiel. Wat achter je zit, dat zie je niet!!

Gelukkig bleef vandaag de regen uit, het was prima fietsweer. Morgen gaan we naar Carceres. Ik hoop dat het weer goed blijft.

1. Els Swinkels:
    11 mei 2017
    Hoi Margriet en Pierre,
    Ah, het mooie Romeinse Merida met zijn prachtige museum? Leuk om elke dag het verslag te lezen van jullie tocht door ons bekende streken. Wat ken jij geweldig veel vogels, Margriet! Ik herken alleen de roep van de koekkoek die ons op elke fietsreis dagelijks trouw vergezelde. En natuurlijk al die ooievaars! Voor de rest noem ik al het gefladderte gewoon "vogel". Beetje lui!
    We zijn benieuwd naar jullie ervaringen met het georganiseerde reizen.
    Veel plezier weer.
    Bon camino.
    Els en Toon
    We zijn benieuwd hoe jullie het georganiseerd reizen bevalt.