Van Morelle naar Cantavieja

8 mei 2019 - Cantavieja, Spanje

Vanmorgen werd ik wakker met het geluid van tsjilpende mussen. Die hoor ik thuis niet veel. Ze maakten me niet wakker hoor, als ik door de brand van Mac Donalds heen kan slapen.. het is bewolkt vandaag maar gelukkig wel droog.

Ik houd vandaag een ode aan de wegen hier in Spanje: ze zijn goed, echt goed. Dat is fijn fietsen. Ook in de antieke steden met kinderkopjes-achtig plaveisel is het goed fietsen. De markt in Uden is dus niet voor niets door Spanjaarden en met Spaanse stenen aangelegd! Even hadden we vandaag een slecht stukje weg, ik vermoed dat we door een gemeente met een Italiaanse burgemeester fietsten, want daar zijn de wegen erbarmelijk!!! Zelfs IN Rome.

We fietsen door Mirabel, een ministadje mooi gerestaureerd en drinken daar een kopje koffie. De baas van het café (waar mannen al aan de koffie met cognac zaten) verwachtte vandaag twee mensen op de fiets voor een overnachting. Grappig, maar wij moesten door naar Cantavieja. En...dat ligt weer hoog op een rots, een adelaarsnest, waar de wind die steeds harder is gaan waaien omgaan blaast. Net de sfeer van Ronja de roversdochter. Tijdens de klim (9%) hebben we hem heel even van achter, dat is dan fijn.

Heel lastig is het dat we vlak voor de klim er naar toe nog even lekker omlaag gaan,nog even over de brug over de rivier Cantavieja. Dat voelt helemaalniet fijn als je hoog boven je ziet waar je naar toe moet, pfff.

Die wind is er elke dag en niet voor niets staan hier dan ook veel windmolens die in de loop van de dag flink gaan draaien. Het land is ruim: hier geen gezeur over stank van varkens of geluid van indmolens.

We zitten nu in een heerlijk hotel, hebben lekker gegeten met een glaasje wijn er bij, even gerust en het plaatsje verkend. Omdat het programma van morgen ons heel heftig lijkt hebben we onderzocht of we een stukje met de bus of taxi kunnen doen. De bus zou al 6.15 uur gaan, dan is het hotel nog niet eens open en kunnen we er nog niet uit. Het wordt de taxi om 8.15 uur. ook vroeg maar dat kan. Zo worden we weer een ervaring rijker!!

1. Marien:
    8 mei 2019
    Lieve Pierre, beste Margriet,

Ik heb op mijn kaart van Spanje jullie route met potlood aangestreept. Ja, het is geen Noordoostpolder aldaar. Margriet, ik lees met belangstelling jouw verhalen over vogeltjes, maar zou je ook een keer over het LIJDEN van Pierre op de hellingen kunnen schrijven?

Veel succes en sterkte verder.

Marien
  2. Els Swinkels:
    9 mei 2019
    Ja, dat lijkt mij een goed idee! Leuk dat jullie jezelf ook regelmatig op de foto zetten! Het lijkt me een fantastische tocht, maar voor mij een helling te zwaar!
    Dat van die Italiaanse wegen klopt helemaal, bar en boos!

Weer bon camino gewenst, ook van Toon.