Van Girona naar Sant Hilari Sacalm

30 april 2019 - Sant Hilari Sacalm, Spanje

Dinsdag 30 april, hoera ik ben jarig, 66 jaar een mooi getal. Ik krijg een heleboel lieve wensen van deze en gene. Het is maar goed dat niet iedereen meer belt!!

Vanmorgen werd ik wakker met het geluid van de gierzwaluwen, die vannacht gekomen zijn. Het feit dat ik ze hoor en ook zie betekent dat ze laag vliegen...een veeg teken. Gelukkig blijft het droog, het is wel fris.

Gisteren hebben we Girona bezocht als toeristen. We waren niet de enige Nederlanders, dat merkten we wel. Er zijn heel wat gezinnen met jonge kinderen hier, het is voorjaarsvakantie.  Girona heeft een mooie oude binnenstad met allemaal trappen, nog grote delen van de stadsmuur, een mooie cathedraal en episcopale kerk, van alles om te bezoeken en bekijken. Bij de cathedraal is nog religieuze kunst te zien van allerlei kunnen. Het mooist vond ik een enorm wandtapijt met het ontstaan van de wereld als afbeelding, fenomenaal. In het klooster naast de cathedraal was nog een ruimte met allemaal kazuifels, wat een werk om die te maken met allemaal mini steektjes geborduurd. Maar die kazuifels hebben we in Uden in het religieus museum ook en die zijn nota bene in Simpelveld door de nonnen gemaakt. Effe wat nationale trots....

Girona is echt een wielercentrum. Wie dat wil kan met een groep gaan fietsen onder leiding van een privé gids. Overal zijn fietsen te huur: racefietsen en mountainbikes en niet de minste merken: wij zagen onder andere Cannondale. Er was zelfs een winkel waar ze Bromtons hadden, de Rolls Roys onder de vouwfietsen en ja die zagen we ook in gebruik.
Hele groepen racefietsers streken ook op het centrale plein neer om iets te eten of te drinken en bij gebrek aan een fietsstaandaard werden de fietsen in de bomen gehangen, ludiek!!

Vandaag begonnen wij met het eerste klimwerk. De eerste 20 km waren nog aangenaam vlak over een gravelpad langs de rivier. Van lieverlee ging het pad omhoog en eind van de tocht van 45 km waren we 730 meter gestegen! Niet gek voor een begin van de tocht. De omgeving is ook meteen indrukwekkend met een steeds wilder stromende rivier naast ons, met om ons heen bergtoppen, en langs de weg de voorjaarsbloeiers: akkelei, penningkruid, speenkruid, bosviooltjes en bosannemoontjes.

Begin van de middag arriveerden we in ons hotel, een echt familiehotel. Gedateerd maar zeer compleet en een heel vriendelijke ontvangst. Het is de manier om ook contact met mensen in de omgeving te krijgen, maar stiekum merk ik dat ik wel weer even moet wennen.. Het is wel weer leuk om een enkel woordje Spaans te spreken.

1. Lène Plouvier:
    30 april 2019
    Ook vanuit Best natuurlijk 💐🎉🎈🍷👍🍀😘😘😘.....
    Geniet nog van deze dag .....en jullie hebben ‘t verdiend om ff uit te rusten 😜
  2. Ab:
    30 april 2019
    Hallo luitjes, In de eerste plaats Margriet van harte gefeliciteerd met je verjaardag
    wat heerlijk jong nog. Ik ben jaloers. Leuk dat we jullie weer kunnen volgen . Misschien kom je Karin nog wel tegen die zit daar ook in de buurt heerlijk van het
    zonnetje te genieten. Geniet nog even van je verjaardag want morgen weer vol aan de bak neem ik aan. Goeie benen !!!! groetjes Tineke
  3. Bien:
    30 april 2019
    Hieperdepiephoera van harte gefeliciteerd! Heerlijk om zo je verjaardag te vieren en je laat ons ook nog mee genieten van de flora en de fauna. Geniet nog maar volop😘🎁🌷