Zaragoza

4 mei 2022 - Zaragoza, Spanje

Woensdag 4 mei Zaragoza
We hadden vandaag op mooi weer gerekend maar de dag begint bewolkt. Nou ja. We bezoeken vandaag het Palacio de la Aljaferia en daar zijn we onderdak, dus wat kan ons gebeuren. Bij de toersteninformatie legt een mevrouw ons uit dat we een reservering moeten maken: via internet... Daar hadden we dus niet voor naar de Info hoeven lopen..

Een taxi bracht ons met zeer gezwinde spoed er naar toe. Tjonge wat had die een haast, misschien deed hij een klusje tussendoor. Gek genoeg reed de taxi terug in een veel vriendelijker tempo en was nog goedkoper ook.

Het paleis was bijzonder, de foto's wijzen het uit. Aragon heeft natuurlijk langdurig een eigen koningshuis gehad en daar heeft dit gebouw dan weer mee te maken. Alles is fantastisch gerenoveerd en en wordt gebruikt door de door de parlement van Aragon. We zagen in een zaal een tafel die wij de tafel van Poetin doopten, maar de stoelen stonden nu aan weerszijde van de tafel, in plaats van aan elk hoofd tegenover elkaar...

Na het bezoek aan het paleis genoten we van koffie en daarna togen we naar de Catherdal El Salvador. Dat wat ik gisteren Kathedraal noemde was in feite een Basiliek. Van de Basiliek wordt een helft nog gebruikt voor heilige missen en vanmorgen was er een mis met 3 heren en wel 20 misdienaars. Ach en dat voor een doordeweekse dag, dat kennen wij toch niet meer.

De Katedraal was weer een prachtig bouwwerk met dito interieur. Het is allemaal zo mooi dat ik probeer het vast te leggen op foto en in de ene kerk mag dat wel, en in de andere niet. Ga het maar bedenken.. Gelukkig komt er niemand achter je aan of je de foto's weer wil wissen. Je wordt alleen aangesproken of je geen foto's meer wil nemen.

Wij vragen ons wel af waar al dat moois van onderhouden wordt. We ervaren Zaragoza niet als een toeristische stad. De Basiliek was vrij toegankelijk, het Palacio kostte on PP 1 euro en de Kathedraal PP 6 euro. Onbegrijpelijk.

Vanmiddag gaan we eens lekker op een terrasje zitten lunchen en daarna nog een beetje pierewaaien. Het is per slot een rustdag vandaag.

1. Marianne:
    4 mei 2022
    Vandaag een lekker dagje cultuur. Jammer dat de zon niet scheen. Jullie weten nu verschil tussen kathedraal en basiliek. Wat een mooie plaatjes. Mis met drie Heeren is ook bijzonder. Zijn jullie ook van het kaarsjes opsteken? Ik kan het niet nalaten. Morgen weer op de fiets. Zal wel zo’n beetje de laatste etappe zijn. Welterusten en goede reis. Liefs vanuit een zonnig Rhoon.
  2. Jos:
    4 mei 2022
    Fijne rustdag met mooie foto’s en ges chiedenis informatie.
    Morgen weer op de pedalen!
  3. Wim Hendriks:
    4 mei 2022
    Weer mooie foto's doorgestuurd. Ze laten zien dat er vroeger ook al geweldige architecten en bouwkundigen waren ! Marianne denkt dat het wel "zo'n beetje de laatste etappe zal zijn". Ik denk dat er nog wel een paar van de supercategorie moeten komen!
    Jammer dat het weer nog steeds niet echt mee wil werken. Het weer hier is prima!
    Vanavond was er een indringende Dodenherdenking op de Dam.
    Gr Wim