Van Butgenbach naar Mechelen 87 km en 495 hoogtemeters

30 mei 2023 - Mechelen, Nederland

Dat is gek om een verslag van onze reis te schrijven terwijl we weer in Nederland zijn! Vandaag reden we vroeg weg in Butgenbach met het idee eerst even de supermarkt aan te doen. Helaas ging de supermarkt pas om half negen open en een half uur wachten in de kou (7graden!) zagen we niet zo zitten. Dus waren we vroeg op pad en op de Vehnbahn schoot het lekker op. Ook al moesten we aanvankelijk nog wat omhoog en ook al zat de koude noordenwind nog steeds tegen we fietsten met hoge snelheid.

Gelukkig vonden we na een 20 tal kilometers ineens links van het pad een aantal winkeltjes waar we voor de lunch in konden slaan. In een uit contentstaal opgetrokken picknickhokje, lekker uit de wind en in de zon, genoten we van onze eigen koffie en koek. Het was een groot geluk dat we onze eigen versnaperingen bij ons hadden want tot aan Mechelen vonden we geen terras dat open was!!

Er waren veel fietsers op het pad ook met volle bepakking. De Vehnbahn is voor menige route naar het zuiden de manier om de Ardennen te doorkruisen, en daar maken dus veel fietsers gebruik van. Het pad is ook fantastisch en goed onderhouden. Er zijn hier en daar wel enkele terrasjes langs het pad maar vandaag was alles dicht. We genoten wel van de prachtige natuur en de mooie vergezichten.

De laatste 25 km gingen weer over de weg en dat is dan wel heel erg wennen aan automobilisten die in tegenstelling tot de Fransen weinig egards hebben met ons fietsers! Gelukkig gaat het allemaal goed en hebben we voldoende reststroom om bij de hellingen die we nu weer tegenkomen wat extra bij te zetten.

Vlak voor Mechelen, in een volkomen nieuwe BenB met café genieten we van een heerlijke kop koffie met een stukje Limbugse vlaai erbij. Het onderkomen ziet er prachtig uit, echt een aanrader voor een paar dagen verblijf in de Limburgse heuvels!

In ons hotel werden we vreemd ontvangen. Wegens gebrek aan personeel is er 1 mevrouw die alle diensten waarneemt en dat geeft vreemde situaties. Het hotel heeft wel een prachtige tuin waar we lekker een biertje kunnen drinken in de zon.

1. Marianne:
    30 mei 2023
    Jullie zijn nu in Nederland. Weer even wennen aan auto’s die zich niet zo netjes gedragen. Af en toe even afzien om koffie adres te vinden.Nog even en je kunt thuis op ieder moment dat je wilt de koffie machine aanzetten. De laatste loodjes. Succes.
  2. Willemijn van:
    30 mei 2023
    Aan het weer deze laatste dagen van de trip in NL zal het zeker niet liggen! Veel plezier nog!
  3. Jan sommers:
    30 mei 2023
    Weer in Nederland weer in eigen taal spreken nog succes de komende dagen
    Groetjes
  4. Jos:
    30 mei 2023
    Margriet ik proef de Limburgse vlaai uit je woorden.Weer thuis!
    Nog een paar kilometers.
  5. Frans:
    30 mei 2023
    Weer bijna thuis, vol met herinneringen.
  6. Jan Koster:
    30 mei 2023
    nog 2 provincies en dan wennen aan alle dag zoals het 30 dagen geleden was . geniet van de Limburgse heuvels en Brabantse Peel
  7. Wim Hendriks:
    31 mei 2023
    He, he, eindelijk weer bij na het lange pinksterweekend.
    Weer lekker in het hoofd meegereisd met jullie! De natuur is toch wel de hoofdmoot in de verslagen. Heerlijk,, zo romantisch beschreven!
    En nu nog even de laatste loodjes .............
  8. Tineke de Kaste:
    31 mei 2023
    Ik wil als sluitstuk ook nog even een duit in het zakje doen. Ik heb jullie op de pedaal
    gevolgd en ben tot de conclusie gekomen dat het toch wel een hele trap is. Ik doe het jullie niet meer na. Nu dan weer met de wielen op eigen bodem dat moet een heerlijk gevoel zijn en dan hebben de weergoden het ook nog goed met jullie voor. Alleen die wind dat was toch wel en dagelijks terugkerend obstakel. En ook vandaag weer. Fijn dat jullie weer heelhuids in het land zijn en dat laatste stuk gaat vast en zeker ook wel lukken. welkom thuis !! En geniet van het mooie weer .
  9. Paul Halkes:
    31 mei 2023
    Op een bankje in Bratislava stuur ik jullie dit berichtje. Jullie zijn bezig met de laatste etappe. Vanavond of misschien toch morgen zijn jullie weer thuis . Gezien de verhalen en foto’s kunnen jullie terug kijken op een prachtige tocht . Ik heb je reisverslagen met veel plezier gelezen. Ik ben onder de indruk van je kennis van vogels en planten.
    Wij zijn nog even weg. A. S zaterdagavond zijn we weer thuis. De komende dagen bezoeken we nog enkele musea en een park.
    We genieten volop. Soms wel vermoeiend.
    Een hartelijke groet, Marja en Paul