Van Berlingen naar Butgenbach 56 km en 435 hoogtemeters

29 mei 2023 - Bütgenbach, België

Vandaag heerste er bij mij verwarring over de lengte en zwaarte van de tocht: was het nou bijna 70 óf 55 km, en waren het nu wel of niet ongeveer 800 hoogtemeters?

Onze voorbereiding van zaterdag: de aankoop van voorgebakken brood voor onderweg vandaag pakte verkeerd uit. We hadden gerekend op de aanwezigheid van een oven in ons verblijf en die was er niet! Gelukkig mochten we van de ondernemer van het Adventure park broodjes voor onderweg meenemen! En zo waren we weer uit de brand.

Het Adventure park waar we vannacht zaten was een prima onderkomen. Er was een tokkelbaan bij: de hele ronde daarvan duurde 2 1/2 uur! Er was een uitgebreide midgetgolfbaan en een veldje voor een soort van snookervoetbal. Je kon er prachtig wandelen en fietsen. Dus voor menigeen wel wat wils. We aten er 's avonds frites met Duitse worst met een biertje erbij en dat leverde na de koffie met gebak van direct na aankomst weer genoeg calorien voor onze onderneming vandaag.

En vandaag viel het reuze mee: eerst fietsten we nog omhoog en omlaag langs de Kyll, maar na een 20 tal kilometers draaiden we de Vehn-quer-Bahn op. Dit is een uitbreiding van de Vehn-Bahn die van Aken richting Luxemburg loopt: een fietspad gemaakt over de oude spoorlijn die voor het kolenvervoer is aangelegd. Ook de Bahn die wij fietsen is een oud spoortraject en dat is makkelijk fietsen.De trein kon maximaal 3% stijgen of dalen en dus zijn er heel wat manuren gestoken in de aanleg van sporen met tunnels en viaducten en andere aanpassingen in het landschap!! En van in onbruik geraakte sporen kan men nu fietspaden maken.

We zijn niet de enigen die op pad zijjn en genieten van deze mogelijkheid. Iedereen geniet van een heerlijk Pinksterweekend met prachtig weer!

We wisten bij vertrek dat na 16 km er mogelijk een bakkertje zat die misschien wel open was. Met een croissant én een coffee-to-go verplaatsten we ons naar een bankje verderop. Terwijl we onze versnaperingen genoten zagen we hoe vader en moeder kramsvogel hun best deden om een ekster bij hun nest weg te jagen. Dat ging met het nodige kabaal gepaard.

Lang niet elke jacht van roofdieren levert iets te eten op. Menig maal delft de jager het onderspit en moet opnieuw aan de slag. Zo kan zelfs een visarend die een te grote en sterke vis te pakken neemt (en niet meer los kan laten!) door de vis onderwater getrokken worden en de overmoedige jacht met de dood bekopen. Of de vis het overleeft, weet ik niet. Zeker is dat de vogel verdrinkt.

Na 56 km belandden we in Hotel du Lac aan een stuwmeer in Butgenbach. We hebben een geweldige kamer met een erker waar ik nu het verslag schrijf en de was te drogen hangt. Vanavond hier weer lekker eten.

1. Marianne:
    29 mei 2023
    Vandaag voor jullie een relatief easy tripje. Niet teveel km en hoogtemeters. Fietsen over een een in onbruik geraakte spoorlijnen. Nu in comfortabel hotel. Hopelijk lekker eten met een passend wijntje en dan toasten op jullie prestatie. Morgen reizen we weer verder. Steeds dichter bij huis.