Van Trier naar Berlingen 91 km en 860 hoogtemeters

28 mei 2023 - Berlingen, Duitsland

Vandaag beloofde het een pittige etappe te worden: de info van Garmin en RouteYou werden het over de hoogtemeters niet eens: de een gaf 2 keer zoveel op dan de ander en 1600 hoogtemeters en een lange etappe....

Gelukkig begon de dag goed met een prima ontbijt en bleek de bakker in Trier wél open, zodat we met ons gebruikelijke rantsoen voor onderweg op pad konden. Eerst hadden we nog het pad langs de Moezel, dat van de tegenwind, en na enig gezoek bij een haven annex industrieterrein vonden we uit hoe we óm de afvalverwerker heen konden fietsen, in plaats van er dwars doorheen wat natuurlijk op zondag helemaal niet kon...

En toen was ineens de wind weg, reden we naar het westen en bleek dat we onze weg gevonden hadden naar de Kyll-Radweg. Dat werd een fantastische ervaring. Aanvankelijk fietsten we door de bossen,vlak langs het riviertje in een heel mooi gebied. Jammer genoeg hielden de muggen ook van die plek en vonden de insecten mij lekker. Ik voelde een felle steek in mijn lies en bleek gestoken te zijn. Vervelend maar er valt toch prima mee te fietsen.

In de loop van de tocht kregen we felle hellingen te bestijgen met dito dalen natuurlijk. Daarbij werd er heel wat van onze stuurmanskunsten gevraagd: door het water, scherp naar links onder een tunneltje door en dan meteen weer scherp naar links een stijl hellinkje op. Het leek wel mountainbiken over de weg. Het gaat allemaal wel mits er op tijd geschakeld is én de ondersteuning op tijd is aangepast aan de stijle helling. Nou en soms mislukt dat en wordt het hijgend naar boven lopen met de zwaarbelaste fiets aan de hand.

Onderweg hadden we een leuke ontmoeting. Vrienden van ons zijn onderweg vanuit Basel richting huis en laten die nu dezelfde Radweg te rijden en uitgerekend vandaag.. Pal in de zon hebben we met elkaar staan kletsen, fietsers moesten steeds om ons heen. Uiteindelijk zijn we weer ieder onze weg gegaan.

Aanvankelijk langs de Kyll viel me op dat er weinig bijzonders bloeide in de bermen. Het leek allemaal weggemaaid. Maar toen we in een dorpje, waar alle wegen overhoop gehaald leken,  koffie dronken vertelde de dame die ons bediende dat het dorp overhoop lag vanwege het hoge water van 2 jaar geleden!! Ze liet ons een foto zien. Die ravage zal de begroeiing ook geen goed hebben gedaan. Inderdaad zag ik hoger op de helling en ook in de loop van de dag hogerop de Radweg wel weer van alles bloeien: campanula, wikke en inmiddels zie ik ook smeerwortel en de grote bladeren van de bereklauw.

De tocht vandaag was pittig, zeker en het venijn zat in de staart: een hele, hele lange helling naar het appartement waar we nu verblijven! De laatste meters waren zelfs van 2 van ons de batterijen leeg: en óf we de ondersteuning goed gebruiken!!

1. Marianne:
    28 mei 2023
    Ik ben iedere dag weer benieuwd wat jullie te melden hebben. Vandaag loodzware dag met heel veel kilometers in de benen. Heel veel klimmen en dalen. Jullie zullen allemaal wel met de pootjes omhoog zitten. Wordt het morgen een rustig dagje? Nu op weg naar huis. Liefs
  2. Jan Koster:
    28 mei 2023
    lets bets of toch niet? want im Deutschland is doch alles Besser Ik kan wel zeggen VOLHOUDEN maar dat doen jullie toch wel en blijven genieten
  3. Jan sommers:
    28 mei 2023
    Ik zie een pittige dag hopen morgen iets rustiger
    Groetjes Jan
  4. Jos:
    29 mei 2023
    Venijn zat in de staart.
    Nog even volhouden en thuis wacht je eigen bed.