Van Montmesa naar Triste

6 mei 2022 - Anzanigo, Spanje

Vrijdag 6 mei van Montmesa naar Casa Ger in Triste 51KM en 611 hoogtemeters

Vanmorgen waren de vogels al vroeg  op en lieten van zich horen. Verder was het dan ook heel stil op de plek waar we verbleven. Met een vroeg ontbijt met zelfs een roereitje, vertrokken we uitgezwaaid door onze gastvrouwen. Wonderlijk deze plek die een prima sfeer ademt. Onderweg wordt ons duidelijk wie naar deze plek trekken: vogelaars en wandelaars. In het vroege voorjaar passeren hier de kraanvogels op de trek en dat zal zeker fanatieke vogelaars trekken!! We hebben er gisteravond ook prima gegeten en dat is zeker een extra ster...

Na 10KM steenslagpad waren we blij weer asfalt op de weg te hebben. Dat asfalt verschilt trouwens ook per weg of weggetje, maar het is nergens zo beroerd als in Italie. Volgens mij kunnen Italiaanse coureurs heel goed manoeuvreren op de fiets omdat ze leren tussen de gaten door te fietsen. In Italie is dat namelijk niet te doen!!

We fietsen langs de rivier de Gallego en hier en daar is er een stuwmeer van gemaakt. Hetzij voor electriciteit hetzij voor irrigatie. Hoe dan ook het zijn prachtige meren met een lichtgroene kleur. We fietsen langzaam de bergen in en de vergezichten worden spectaculair. Gelukkig zijn er regelmatig plekken waar we kunnen fotograferen, want je wil de herinnering aan deze tocht wel meenemen. Bijvoorbeeld de Mallos de Riglos rechtop staande rotspartijen waar door mensen wel tegen  geklommen wordt. Ergens verderop heb ik een filmpje gemaakt van wild-water-vaarders. Grappig om te zien hoe kanoërs en mensen in rubberboten de wild-stromende rivier afvaren.

Het laatste stuk van onze route vandaag werden we af en toe verrast door een stevige wind die hier natuurlijk om de toppen wervelt en voor het allerlaatste stukje naar Casa Ger hadden we genoeg batterijkracht over om die even vol open te trekken; we fietsten een helling van 10% op alsof het een heuveltje was. Geweldig toch!

Casa Ger is een Casa Rural door 2 jongelui gedreven die er 4 jaar aan verbouwd hebben: eerst alles plat en dan bouwen maar. Ze hebben er een prachtig huis van gemaakt waar enkele pelgrims per week voorbij komen en waar in het weekend kunstenaars van allerlei soort verblijven en cursussen geven. Geen vogelaars hier. Zo heeft elke plek zijn eigen publiek.

1. Marianne:
    6 mei 2022
    Volgens mij hebben jullie een prachtig tochtje gehad. De bergen komen dichterbij. Er zullen genoeg klimmetjes komen. Wat een leuk onderkomen hebben jullie. Mooi interieur met echte kunst in huis. Hier is het prachtig zonnig en dat blijft het nog even. Lieve groetjes.
  2. Ger Haren:
    6 mei 2022
    Grappig dat jullie in Casa Ger terecht kwamen, hopelijk heeft mijn naamgenoot jullie niet teleurgesteld. Wat een prachtig mooi uitzicht op het water, waar men wildwatervaren beoefent. Ik begrijp dat jullie nu de bergen in gaan, in ieder geval veel plezier en ik zag op een foto, dat de lucht hemelsblauw was, dus het weer zal in het vervolg van jullie fietstocht wel goed blijven.
    groetjes, Ger en Toos
  3. Jos:
    6 mei 2022
    Mooie rotsen en prachtige vergezichten.En ook nog een leuk onderkomen.Nog bijzondere vogels gezien? Je bewondering voor de accu bij 10% klimmen kan ik me voorstellen.Nog 3 dagen en dan Lourdes.Geniet!
  4. Paul Halkes:
    7 mei 2022
    Wat gaat de tijd snel! Nog even en dan zijn jullie weer in Uden. Dat zal een hele overgang zijn! Tot nu toe hebben jullie een prachtige tocht gemaakt, heel veel moois gezien en veel gezondheid op gedaan! ( nou ja, de varkens lucht is natuurlijk minder).
    En nu, op naar Lourdes!
    We wensen jullie een goede voortzetting!
    Paul en Marja
  5. Wim Hendriks:
    9 mei 2022
    Ja, sorry maar ik loop weer een paar dagen achter. Ik kan ze gelukkig achter mijn PC weer ophalen!
    Een mooie tocht weer en vast een voorproefje voor de komende dagen, want het zal zeker klimmen worden. Jullie zullen de accu echt nodig gaan hebben.