28 april

29 april 2024 - Azenhas do Mar, Portugal

28 april van Lissabon naar Azhenas do Mar 59KM en 369 hoogtemeters

Pierre heeft de 'route' op de site aangepast. Het vertrekpunt Nederland is er uitgehaald en nu is onze fietsreis veel beter zichtbaar. Dat is wel mooi.

Voor de belangrijke spulletjes heb ik een tasje van Suzanne Bijl, een heel klein handig tasje waar de pasjes, de portemonnaie, de paspoort(en) en de telefoon in kan en dat ik zo nodig onder de jas kan dragen. Gisteren kwamen we in een koffietentje een meidje met haar ouders tegen en het meisje droeg nét zo'n tasje. Ik tikte haar aan en wees op mijn tasje en haar moeder wees weer net zo enthousiast op haar eigen tasje dat dezelfde kleuren had. Leuk he, Nederlanders onder elkaar..

Nederlanders zijn er in Lissabon genoeg. De meivakantie is begonnen en men zoekt massaal de zon op!! En laat het nu net bij ons vertrek uit Lissabon dreigen met regen. Gelukkig valt het in het begin nog mee. We dalen vanaf het hotel af naar de kust en volgen dan het fietspad dat we al hebben leren kennen tijdens de tocht door de stad.

Het is zondagochtend en het is dus HARDLOOPTIJD. Er wordt massaal hard gelopen, de een in een vloeiend tempo, bewegend met armen en benen, de ander heel elegant huppelend als een hinde, en sommigen lopen te sloffen met hun schoenen alsof ze zo snel mogelijk moeten slijten. Daar tussendoor gaan de fietsers, snel en langzaam, ook kindertjes op de fiets, en verder zijn er ook veel wandelaars. Waar bankjes staan zitten mensen dit alles rustig te beschouwen.

Als het niet zo druk is zeg ik vriendelijk 'bon dia" tegen deze en gene die ik tegemoet kom of passeer. Het antwoord is dan: "Bon diiiiiaa" heerlijk lijzig uitgesproken. Alle tijd, alle tijd. Ik heb dan de neiging om: "goajendaaaag" terug te zeggen...., maar dan ben ik er al weer voorbij.

We blijven langs de kust, maar het laatste deel van de rit vandaag is bij lange na niet vlak. We verzinnen er geen hoogtemetertje bij hoor. De kust is rotsachtig, dus vanaf 40 kilometer gaat het langzaam maar gestaag omhoog.

Bij 40 kilometer zijn we even gestopt omdat de bui die er aan zat te komen wel heel dreigend leek. Het ging ook regenen en het bleef een beetje hangen dus hesen we ons in regentenue, en ja, ja daarna was het weer zo goed als droog.. Met klimmen wordt het dan toch wel warm in zo'n pak, dus gaat het ook weer uit. Nou: deze generale hebben we weer gehad.

Na aankomst bij het hotel, een hippiehotel lijkt het, zijn we meteen een hapje gaan eten: met ons vieren verorberden we een enorme zeebaars die ons rauw getoond werd en van harte aanbevolen! Wachtend op de dis hoorden we geluiden van een aankomend trammetje. Nog meer mini dan de trammetjes van Lissabon. Hier is het eindstation, dus de bovenleiding werd verhangen en de rugleuningen van de banken omgezet, klaar voor een volgend vertrek naar het centrum van Sintra een mooi hooggelegen stadje met veel buitenverblijven van de edelen uit Portugal.

Ik mag van harte onze video's op de site aanbevelen. Hoe meer enthousiaste reacties we van onze volgers krijgen, hoe meer wij ons best doen hen van alles mee te laten beleven. En video's zijn een leuke aanvulling voor het verslag.

1. Jan sommers:
    29 april 2024
    Jullie hebben weer leuke dag gehad zie ik
    Nog veel plezier en hopelijk droog weer
  2. Marianne:
    29 april 2024
    Goedemorgen. De zon schijnt en het belooft hier een mooie dag te worden. Een verslag over een zondag in Lissabon. Je kunt het beeldend vertellen. Het mooiste vond ik het trammetje. Geweldig. Jullie ook mooie dag gewenst. Liefs
  3. Miebeth:
    29 april 2024
    Leuk om te lezen Margriet, deze verhalen!! En de foto’s zijn ook prachtig!!

Jouw reactie