23 april

23 april 2024 - Golegã, Portugal

23 april van Belver naar Golega 63KM en 788 hoogtemeters

Sjonge jonge wat een klimmen en dalen deden we in het begin van de rit, nou zeg maar tot ruim halverwege!! Bij onze start was het koud en er was daarbij nog een koude wind. In Nederland zullen ze zeggen:"wat zeuren jullie", want daar heeft het vannacht zelfs gevroren. Maar goed: hier was het ook koud en ondanks het harde werken dat we op de fiets deden hielden we lekker onze jasjes aan.

Na 25 kilometer waren we wel aan koffie toe, maar hoewel we hier in Portugal in alle dorpen vaak meer dan 1 en vaak heel veel koffietentjes zien, was er in het stadje waar we nu doorheen fietsten echt geen koffie te halen. Het bushokje redde ons, en onze eigen koffie natuurlijk. Oei we fietsen een poosje door een echt industriegebied, we zien zelfs een vestiging van Tupperware. Dat is wel even anders dan al die natuur die we zien.

Na ongeveer 40 kilometer wordt de weg wat vlakker en terwijl we even een banaantje nuttigen zien we een enorm militair vliegtuig vlak overvliegen. Niet veel later passeren we ook het vliegveld waar dat vliegtuig mogelijk was opgestegen. Enne vliegvelden zijn meestal vlak!

In een dorpje ongeveer 7 kilometer voor aankomst strijken we even neer om te lunchen. Inmiddels is het al weer aardig warm en wij zitten buiten in de schaduw. Als ik even naar toilet ga, blijkt het restaurant binnen helemaal vol te zitten met mensen die zitten te lunchen. Zo treffen we het vaker tussen de middag. Als er niet toevallig wat mensen op het terras hadden gezeten, hadden we niet geweten dat op deze plek een restaurantje zat en waren we gewoon doorgefietst.

Het was maar goed dat we even de tijd hadden genomen op dat terras, want bij aankomst in deze agricultura bleek er nog niemand op het adres te zijn om ons te ontvangen. Gelukkig kwam er een dame die ons in het Frans uitlegde dat het inchecken even moest wachten, maar dat we ons al wel konden installeren: en nu zitten we hier prachtig ieder in een heel huisje.

Bij de Intermarche waar we langs gekomen waren hebben we nog even van allerlei lekkers voor vanavond gehaald en nu hangt de was al weer te drogen en zijn we zelf weer fris en fruitig.

De aandacht gaat nu uit naar de tocht van morgen: een lange rit met nogal wat 'paden'. Pierre en Kees buigen zich over alle alternatieven die er zijn.

1. Jan sommers:
    23 april 2024
    En weer succes voor morgen
  2. Marianne:
    23 april 2024
    Was een pittig dagje. Hoeveel km ?
    Fijne avond en succes weer morgen. Hopelijk hebben de mannen een mooie tocht uitgezet.
  3. Jos:
    23 april 2024
    Dat was even zoeken hoeveel kilometers jullie vandaag hadden gereden.Goed dat er bushokjes zijn voor de boterham.Geen bar en ook nog koud.Maar dat jullie genieten is wel duidelijk.
    Geen bloemen(industrie gebied?) en geen vogels meer?
    Op naar Porto! Goede tocht.
  4. Margriet en Pierre:
    Hoi Jos
    We gaan eerst nog even naar lissabon en dan via de kust naar porto
  5. Ria en Leo:
    24 april 2024
    Ach alle dagen zijn anders, elke keer weer een verrassing!

Jouw reactie