27 april

27 april 2024 - Lissabon, Portugal

27 april, Koningsdag in Nederland, wij zijn nog in Lissabon

Vanmorgen hoorde ik de merels fluiten en de mussen tsjilpen. Jaja ook vogels in de stad natuurlijk. Regen vannacht ook, we zien vandaag de plassen op de weg. Bij het naderen van de stad was me trouwens opgevallen dat ik steeds meer klaprozen zag. Het rood van de bloemen doet het goed tussen al het geel, blauw en paars van de andere flora.

Gisteren aten we in een tapa's restaurant dat aan de buitenkant van een markthal zat: verse aanvoer verzekerd! Het was heerlijk allemaal.

De gids van gisteren vertelde nog een verhaal en wel bij de kerk van Sao Domingo. Die is 3 keer verwoest geweest: eerst tijdens de aardbeving, 300 jaar later door een brand. Daarna zijn de Joden, die hetzij Portugal moesten verlaten, hetzij zich moesten bekeren tot het christendom in deze kerk ter kerke gegaan. Met de pest zijn veel mensen omgekomen in heel Europa, zo ook hier. In die tijd 'zag' iemand in de kerk het beeld van Christus en men besloot dat het klaar was met alle ellende en het tijd was voor een feest.

Onder de van oorsprong joden was een man die behoudend was en nog geen bloemetjes buiten wilde zetten, maar dat werd hem zo kwalijk genomen dat alle joden de kerk uit werden gesleept en er duizenden werden vermoord. (Herkenbaar verhaal). Daarna is er weer brand in de kerk geweest en vanwege de vreselijke geschiedenis van de kerk heeft met hem toen niet meer in volledige glorie hersteld, maar alleen voor gebruik weer bruikbaar gemaakt. Dat laatste is dus goed zicht baar en de gids wilde ons dat laten zien. (Zie foto)

Ons tubetje secondelijm heeft opnieuw goed dienst gedaan, ook de schoen van Kees is geplakt. De schoen van Pierre houdt zich goed. Kees liep tijdens een aanvaring met een sinaasappelboom een snee op het voorhoofd op, die we ook vakkundig geplakt hebben niet met secondelijm maar met Steristrip. Hij is nu mooi genezen. Haha: bij aankomst wijst niemand er meer op. We staan er allemaal gebruind en weer netjes op.

Het recept van de patéis de Belem is in handen van de paters van het klooster dat we gisteren bezochten, dat staat in de buurt Belem. De paters gebruikten het eiwit van eieren om hun witte gewaden goed wit te wassen. Het eigeel zijn ze voor de gebakjes gaan gebruiken. Aangezien hun recept uniek is, mogen de andere paséis niet de naam 'de Belem' dragen en heten dus patéis de nata'. Principes, principes...

Lopend door de stad valt me steeds het mooie plaveisel op, veel en veel mooier dan asvalt. Allemaal gemaakt van kleine veelal gepolijste steentjes hetzij licht hetzij donker. Soms hele stoepen licht, soms licht en donker in patronen, soms lukraak door elkaar, hier en dan zijn er afbeeldingen gelegd. Ook ligt er ergens wel eens een bultje losse steentjes en af en toe zijn er kleine gaten in het plavuisel. Het was een leuke treffer om vandaag even een filmpje te kunnen maken van een man die met herstelwerk bezig was.

We deden vandaag de stad, zoals je dat kunt noemen. We haalden bij het metrostation een kaart voor het OV waar we wat geld op zetten en namen de metro richting de Basiliek. Na het bezoek daaraan ontdekten we dat trammetje 28 bij de basiliek een halte had en dus stapten we in de tram. Nou dat is een belevenis. Kwa afstand schiet het niet heel erg op, maar het ging omhoog en omlaag in een tempo waar we toch wel U tegen zeiden. Rammelend en schokkend met heftig bochtenwerk, het ging zelfs door een straatje zo smal dat we er nét doorkonden.

Door de stad rijden deze trammetjes, tuktuks, antieke auto's, de sightseeing bus, de gewone bus en dit allemaal gelukkig geëlektrificeerd. Daarnaast zijn er fietsers, stepjes en auto's en tot slot veel wandelaars. 12 miljoen bezoekers per jaar en daar zijn wij er 4 van. op een uitzichtpunt zien we 3 grote cruiseschepen liggen, ja dat telt aan aantal natuurlijk lekker aan.

We bezochten nog de Kathedraal en een andere kerk en lieten bij het kasteel de rij, de rij. Tijd om met gebruikt van de metro het hotel weer eens op te zoeken. Fietsen maakt moe, maar een stad kost ook veel energie. Tijd voor een dutje.

1. Marianne:
    27 april 2024
    Ik hoop dat jullie allemaal zijn opgeknapt na een middag dutje om straks weer heerlijk aan de tapas te gaan. Een steden trip is geweldig maar zeer vermoeiend. We zijn allemaal weer wijzer geworden over de geschiedenis van Lissabon. Wat staat er morgen op programma? Liefs
  2. Rien en Anneke:
    27 april 2024
    Wat een prachtige stad zeg en wat een geweldig weer om jaloers
    op te worden.Even voor de goede orde jullie hebben vanochtend toch wel het Wilhelmus gezongen?
  3. Jan sommers:
    27 april 2024
    Mooie rustige dag gehad ook leuk
    Doe je weer inertie op
  4. Bien:
    27 april 2024
    Margriet je bent een geweldige fotograaf en verteller, jullie genieten maar ik geniet mee!
  5. Els Swinkels:
    28 april 2024
    Helemaal mee eens! Dat mag wel eens gezegd worden. Wij genieten ook van je prachtige verhaal in fraai Nederlands en je mooie foto’s. Wat een discipline om elke dag weer voor een vers verslag te zorgen!
  6. Ria en Leo:
    28 april 2024
    Mooi verslag, veel beleefd en waarschijnlijk nog veel voor de boeg!!
    Wij genieten met jullie mee🙏🙏

Jouw reactie