Van Zafra naar Merida

16 april 2022 - Mérida, Spanje

Van Zafra naar Mérida
Gisteren zagen we in Zafra nog een keer een optocht van Semana Santa. Het was goede vrijdag en de baar van Christus werd in de processie meegedragen evenals het beeld van Maria. Dat moet een zware klus zijn voor de mensen die onder de baar lopen! Van tijd tot tijd staat iedereen stil, kennelijk worden dan de dragers afgewisseld. Er wordt voor hen geklapt. Onder het publiek is het een vrolijk geheel. Iedereen is er met de kinderen, terwijl in de stoet ook kinderen meelopen. Het is een gezellige boel.

Vanochtend tijdens het ontbijt kwamen er 3 mannen aanfietsen die ook bagage bij zich hadden, uiteraard Nederlanders. Zij deden in 2 weken de tocht van Sevilla naar Santiago en hadden zich al verslikt in de eerste dag: het pad langs het stuwmeer. "Neen, zandpaden gingen ze niet meer doen!!" De schrijver van de fietsboekjes zou veel leed onderweg kunnen voorkomen, door zelf dat stuk van de route eens te rijden en tot inkeer te komen!!

Vandaag een prachtige route langs eindeloze olijfboomgaarden en velden met wijnstruiken. Ineens vloog er een Hop voor ons uit. Wat een prachtige vogel is het toch!
Langs de weg hier en daar distels, dus ook distelvinken. Er bloeiden veel margrieten, klaprozen en ik zag een paar anemonen staan. Ik zie een soort borage en winde bloeien, maar ik weet niet precies welke. Dat is ook niet belangrijk, genieten daar gaat het om. Even vloog er een havik met ons op.

De afgelopen dagen hebben we ontbeten met toast en ham of kaas en ook tussen de middag stond brood op het menu. Daar hadden we wel even genoeg van dus vandaag een andere keuze: yoghurt met jam, een banaantje, een mandarijntje, wat tomaatjes. Heerlijk. Verandering van spijs doet eten, zullen we maar zeggen.

Behalve wat pijntjes hier of daar vergaat het ons goed. Pijntjes ga ik het niet over hebben, behalve een: het mondkapje. Er zijn hotels met en hotels zonder mondkapje. In het vliegtuig moest het op, in de trein, in de Mesquita, in de trein terug. Kortom in Cordoba hadden we heel veel het mondkapje gedragen en 's avonds in bed voelde ik een drukplekje op mijn neus: van het mondkapje! Ik vraag me af of mensen die in de zorg werken dat ook voelen?

We zijn neergestreken in een hotel in Mérida, prima. Hier hebben we morgen ook het ontbijt en dat is wel handig, want het is Pasen!

1. Jos:
    16 april 2022
    Door alle festiviteiten met Semana Santa zijn jullie alle vier goed voorbereid op Pascua.
    Heerlijk verhaal en weer mooie natuur.
    Felices Pascuas!
  2. Marja Nieuwhof:
    16 april 2022
    Fijne Pasen, dus. Feest van de hoop. Daar kunnen we wel wat van gebruiken vandaag de dag.
  3. Marianne:
    17 april 2022
    Jullie hebben de goede week mee gemaakt. Geweldig hè. Nu de Pasen. Veel moois te zien onderweg. Krijgen van Margriet een les in bloemen en vogels. Liefs. Marianne