Van Segovia naar Chana

27 april 2022 - Chana, Spanje

Woensdag 27 april. Van Segovia naar Chana 72KM. 135 hoogtemeters

Het beloofde vandaag een regenachtige dag te worden, maar gelukkig viel dat mee en hebben we onderweg geen regen van betekenis gehad!

De roep van de koekoek vergezelde ons op onze tocht over de Via Verde, weer een verlaten spoorlijn omgebouwd tot fietspad. Ideaal om kilometers te maken!. We genoten onderweg weer van alles dat groeit en bloeit en vliegt en fluit. De wouw, de buizerd, een valk zag ik vliegen, een grote valk, misschien de slechtvalk. Mevrouw koekoek vloog over de weg, her en der patrijzen op het pad. Gorzen, putters, leeuweriken en kneutjes. Heerlijk.
Langs de weg zien we af en toe een soort lupine bloeien. De brem begint net in bloei te komen hier. We zitten nu op ruim 800 meter hoogte en dus is de natuur iets later dan toen we op 500 meter hoogte zaten. Hier en daar bedekken gele bloemetjes het terrein, dan weer zien we paarse bloemetjes. Ik weet niet wat het allemaal is.
3 jaar geleden fietsten we in noord Spanje ook een Via Verde. Ik kan me niet herinneren dat ik daar zoveel moois heb zien bloeien, dus ik geniet extra van dit vroege voorjaar hier.

We fietsen vandaag door een landbouw gebied en af en toe zien we hele gele velden koolzaad bloeien. Dat ruikt heerlijk zolang het bloeit. Als het uitgebloeid is ruikt het naar kool, dat is minder lekker. Bij het kasteel van Coca zagen we sierkool bloeien, dezelfde bloemetjes met paarse koolbladeren, grappig.

Het pad was prima om te fietsen, hier en daar met veel gravel waar we al fietsend een knisperig geluid door maakten. De steentjes draaiden bovendien met de wielen mee, leuk voor kinderen op de fiets.
Langs het pad stonden ook nog een aantal hele leuke beelden van uilen, van allerlei dieren, van hoofden van mensen. Kunst langs de Via Verde, zomaar!

Voor het kasteel van Coca weken we even van ons pad af. We hebben het uitgebreid op de foto gezet en zijn daarna weer doorgefietst. We worden wat kieskeuriger met het bezoeken van kastelen. Morgen staat wel een mooi kasteel op het programma.

En nu zitten we in een Posada. We klopten aan bij een onbestemde deur en dan weet je niet wat er achter zit. Nou dat mag er wel zijn. Een heerlijke kamer, een prachtige ambiance, onze gegevens werden door de vrouw des huizes met één vinger ingetypt... Heel zorgvuldig. Zo ziet het hele huis er uit: Mooi en heel zorgvuldig schoongemaakt, alles tip-top.

Onderweg mijmerde ik nog over verwoestingen hier in Spanje. Natuurlijk kwam dat wel voor, wij zien het nu alleen niet zo. Inderdaad heeft de burgeroorlog van vlak voor de 2e wereldoorlog er ingehakt. Ik heb er nog eens over gelezen. Het was links tegen rechts, maar beide kanten werden vertegenwoordigd door allerlei diverse groepen. Bovendien werd links gesteund door oa Rusland (tegen vergoeding van goud uit de Spaanse banken!!!!) en rechts kreeg hulp van Italie (Mussolini) en Duitsland. Zo heeft Hitler Guernica kapot geschoten om zijn nieuwe wapentuig uit te proberen. (De geschiedenis herhaalt zich). Omdat in het oosten van Spanje de republikeinen (vrijheid, gelijkheid en broederschap) het langst stand hield, zijn daar de meeste kerken vernield: vrijheid hield vooral in vrijheid van godsdienst. Het heeft ongelofelijk veel mensenlevens gekost en heeft een lange tijd van pijn en verdriet tot gevolg gehad. Zo zal het in Oekraïne ook zijn.

1. Marianne:
    27 april 2022
    Terwijl ik jullie verslag lees heb ik tv aan met verslag van Koningsdag. Leuk om te zien wat ze allemaal weer aanhebben. Ander stukje geschiedenis dan dat Margriet schrijft. Vandaag lesje bloemen, vogels en geschiedenis. Nu zitten jullie in comfortabel hotel. Morgen weer een dag.
  2. Jos:
    27 april 2022
    Heerlijk verhaal. En voor mij stof om over na te denken.Kijk uit naar morgen
  3. Wim Hendriks:
    28 april 2022
    Wat een grandioos gezelschap onderweg !!
    Je kunt in Spanje zeker kerk- en kasteelmoe worden, maar het blijven prachtige monumenten!
    Zo, ik ben weer bij, dus kan ik jullie morgen een fijne fietsdag toewensen !