Van Sancoins naar Nevers 32 km en 120 hoogtemeters

17 mei 2023 - Nevers, Frankrijk

Die hoogtemeters waren niet zo veel en we bewaarden een heel steil stukje voor de binnenkomst in Nevers. Een deel van onze route ging langs een kanaal tussen de Loire en de Allier, en weer een kanaal dat over de Allier gaat: een aquaduct dus: het Aquaduct de Guétin. Het is een indrukwekkend bouwwerk. De boten die de sluis passeren hebben moeite om op koers te blijven want ze vangen de straffe noordenwind van opzij!

We fietsten vandaag door Apromont sur Allier een prachtig plaatsje met allemaal tekenen van de Jacobsroute. Het is vandaag koud maar wel zonnig en uit de wind is het op een bankje even heerlijk toeven met een kopje koffie en een koekje.

Na aankomst bij het hotel volgen we de gestuurde instructies om het pand te betreden: eerst een code intoetsen bij de voordeur. Daarna met de fietsen door de gang naar de patio en de fietsen plaatsen bij het bijenhotel. Daarna de buitentrap op en bij het konijnenhok rechtsaf door de deur naar onze kamers... Het is helemaal vergelijkbaar met situaties die ik nog van mij verblijf in Nepal ken... Tot grote hilariteit is er op één badkamer zelfs een toilet zonder watercloset, maar met houtsnippers voor op de boodschap die je gedaan hebt..

We eten even ergens een croque-messieur en bezoeken daarna de kathedraal in de stad: tot onze genoegen wordt er stevig op het orgel gespeeld, een daverend geluid. Een koor moet moeite hebben om dat geluid te overstemmen. Intussen bewonderen we de prachtige moderne glas in lood ramen. In de oorlog is Nevers stevig gebombardeerd en de Kathedraal is herbouwd met moderne ramen! Andersom zagen we ooit in in Rouan een moderne kerk waar de oude glas in lood ramen waren gezet die men in de oorlog had weten te redden terwijl de kerk verloren was gegaan!

Na het bezoek aan de kathedraal bezochten we de kapel waar Bernadette Soubirrous ligt opgebaard. Heel appart om haar in een glazen kist te zien liggen. Ook in deze kerk zijn moderne ramen en ook die zijn prachtige. Per jaar komen in deze kapel 500.00 bezoekers langs! In de korte tijd dat wij er zitten passeren wel 15 mensen even de revue, de een devoter dan de andere.

Vanavond lekker een hapje eten in deze stad, een Universiteitsstad, en morgen weer verder.

1. Frans:
    17 mei 2023
    Restaurant l'envie is aan te raden, maar daar ben ik waarschijnlijk te laat mee.
  2. Els Swinkels:
    18 mei 2023
    Lekker zo’n rustig dagje met “toeristische” uitstapjes! Hadden jullie wel verdiend na al dat klimmen en tegen de wind op boksen. Dezelfde koude noordenwind die wij trotseren; ongelooflijk dat hij zover reikt!
    Die Bernadette, nog steeds in Nevers! Wij zagen haar daar zo’n 20 jaar geleden liggen; heel bijzonder inderdaad!
    Fijne voortzetting van jullie fietsavontuur