San Lorenzo de El Escorial

24 april 2022 - San Lorenzo de El Escorial, Spanje

24 april Vandaag een rustdag.
Dat wil zeggen: we fietsen niet en verplaatsen ons ook niet. Vandaag bezoeken we het enorme kasteel van San Lorenzo de Escorial. In de ochtend baadt het al in het zonlicht! Het is prachtig weer maar nog wel koud.

Het is gebouwd door Philips de 2e, de zoon van Karel de vijfde die de Katherdraal in de Moskee van Cordoba liet bouwen!

De zoon (de Philips de 2e waarmee Holland de 80 jarige oorlog aanging) doet niet onder voor de vader. Hij liet een enorm complex van 13 hectare groot bouwen met wel 15 binnenpleinen. Een centrale Basiliek die al enorm is met aan de ene kant een klooster, waar de monniken voor zijn zieleheil konden bidden, en aan de andere kant een seminarie en koninklijke vertrekken. Het is gebouwd in de stijl van gebouwen in Madrid: strak, streng en ascetisch.
Onder het gebouw zijn de mausolea van bijna alle Spaanse koningen en koninginnen en van heel veel prinsen en prinsessen. Alles in marmer uitgevoerd, heel indrukwekkend.

Er is een enorme bibliotheek waar prachtige boeken ten toon gesteld zijn. Helaas mocht ik er geen foto's van maken. We doorkruisten alle vertrekken van het gebouw die we mochten betreden. De koninklijke vertrekken waren prachtig met ongelofelijk mooie met hout ingelegde deuren. Af en toe heb ik mezelf op de vingers moeten tikken, want ik had toch al een foto gemaakt.....

Er was ook een zaal met allemaal fresco's van veldslagen, Oh wel zo mooi, prachtig in detail geschilderd, schitterende kleuren, heel levendig van opzet terwijl op de achtergrond de stijl toch heel strak is. Midden in het geheel van wel 15 meter lang zit een soldaat op de grond uit een plas water te drinken, zijn gezicht gespiegeld in de plas water.. Zo mooi: wie ooit in de buurt is van San Lorenzo de Escorial raad ik aan te gaan kijken. Het is ongekend mooi.

Na het bezoek streken we neer op een terrasje, lekker in de zo'n. Even een kopje koffie met iets lekkers. Heerlijk. En ineens kwam ik er achter dat we bij het bezoek de Basiliek helemaal niet gezien hadden! We hadden natuurljk alle tijd en onze kaartjes bleven geldig en dus zijn we teruggegaan. Dat was maar goed ook want het is een prachtige kerk in alle opzichten; ook hier de strakke architectuur en niets van de barokke stijl die we in andere Spaanse Kathedralen hebben gezien. Ons sprak het heel erg aan.

Wel vraag ik me af: hoeveel mensen hebben aan deze gebouwen gewerkt, hoeveel jaren lang, hoeveel geld is er mee gemoeid geweest. Het is niet te bevatten. Nou ja als je de paleizen van Poetin in Rusland ziet, dan weet je dat ook vandaag de dag er nog mensen zijn die een dergelijk bouwwerk neer laten zetten ter meerdere ere en glorie van....

Het restaurantje waar we gisteravond zo heerlijk tapa's hebben gegeten, zette ons in de middag weer verrukkelijke schotels voor. En dus doen we die keuken vanavond nog maar een keer eer aan.

Terug bij het hotel troffen we fietsers aan: vanuit Lissabon onderweg naar Nederland.... Eerder op de dag spraken we ook al een eenzame fietser ook vertrokken in Lissabon. Leuk om elkaar zo even te spreken en ervaringen uit te wisselen.
Dat uitwisselen geeft ons ook het gevoel dat we goed bezig zijn. We zijn best trots op onszelf: onze prestatie maar ook de keuzes die we maken. Zo fietsen we morgen naar een plaatsje Cercedilla waar we de trein kunnen nemen naar Segovia, in plaats van naar 1800 meter te klimmen, daar in de kou terecht te komen en een ijskoude afdaling aan te gaan... Bovenop ligt sneeuw.

'Better safe than sorry' en zo is het maar net.

1. Willemijn van Dommelen:
    Te gek!!!!
  2. Marianne:
    24 april 2022
    Vandaag geen fietsverslag maar stukje geschiedenis. Ik vond destijds cordoba ook indrukwekkend. Heerlijk een dagje cultuur snuiven. Genieten op een terras is ook een feestje en dan heerlijke hapjes erbij. Het is hier een zonnige dag en heerlijk golfweer. Liefs
  3. Jos:
    24 april 2022
    Dit is gewoon meegenieten met deze rustdag.
    Bedankt voor de geschiedenisles.
    En morgen truien aan.
  4. Wim Hendriks:
    25 april 2022
    Na een z\ware dag cultuur snuiven en lekker genieten van de plaatselijke hapjes !!
    Leuke foto's.
    Prachtig al dat ongewisse en verrassende! Het maakt het allemaal nog intenser en mooier. Voor de "thuisblijvers"ook!
    Morgen een mooi stukje railaway !! Welterusten!
  5. Els Swinkels:
    Goede morgen, taaie trappers,
    Ik was een beetje achterop geraakt, maar heb jullie nu weer ingehaald (valt niet mee op een “gewone” fiets!) Wat een prachtige tocht maken jullie! Ik geniet van de beschrijvingen van jullie afwisselende avonturen. Er komen allerlei herinneringen boven aan de Spanjereizen die we in het verleden met onze reisclub o.l.v. een oud-collega Spaans maakten. In Guadalupe overnachtten we bv. in een prachtig klooster dat jullie vast ook gezien hebben! En dat schitterende Escorial! Bedankt voor de opfriscursus!
    Toon staat nu ook bij de volgers en reist vrolijk mee. I.t.t. deze ornitologische analfabeet kende Toon de (roodkop)klauwier wel. De klauwier komt ook voor op de Maashorst, welke soort wist hij niet.
    Jammer dat het weer tegen zit! Hier regent het nu, dus wordt het bij jullie vast beter!
    Vandaag weer lekker uitgerust op pad! En dat met de trein! Groot gelijk! Geen onnodige risico’s nemen.
    Groetjes, ook van Toon.
  6. Paul Halkes:
    25 april 2022
    Ik wil me graag bij de vorige “ sprekers” aansluiten. Ik word jaloers als ik je reisbeschrijvingen lees. Je hebt een bijzonder oog voor details, leuk hoor. Ik hoop dat je reisgenoten net zo genieten als jijzelf . Ik besef opnieuw hoe rijk de Spaanse geschiedenis!
    Als jullie weer thuis zijn zullen we het er zeker over hebben.
    Een hartelijke groet en een goed vervolg van de reis.
    Paul