Van Porcherie naar Saint Pierre Cherignat 62 km en 897 hoogtemeters

13 mei 2023 - Saint-Pierre-Chérignat, Frankrijk

In de BenB hebben we gisteren heerlijk gegeten, met een lekker glaasje wijn er bij. We werken natuurlijk hard op de fiets om van A naar B en steeds verder te komen, maar daarnaast genieten we ook van vele geneugten. Het is vakantie. Vanmorgen kregen we van madame nog brood mee voor onderweg met ham en hardgekookte eieren. Niet te versmaden allemaal!!

De tocht was weer prachtig. Kleine weggetjes een prachtige omgeving en dankzij de vele regen die hier gevallen is is het hartstikke groen. Vorig jaar was het hier droog en 40 graden... Dat is het nu ten noorden van Sevilla. Het is vandaag fris maar wel droog en daar zijn we heel blij mee.

Onderweg zien we van alles van het boerenbedrijf. Vooral veeteelt nu: zwarte, donkerbruine, lichte bruine, blonde en zwart witte koeien, ze hebben hier van alles. Veel schapen ook, maar geen geiten, wel geitenfarms waar we geitenkaas zouden kunnen kopen. Wat gemolken wordt staat kennelijk onderdak. Lekker hendig.

We genieten van alles dat bloeit: in de tuinen zijn dat rododendrons in allerlei kleuren, goude, witte en blauwe regen, sneeuwbes, lissen in allerlei kleuren,heel veel fortunia en zelfs al cornus. Het is allemaal prachtig. In de bermen staat ook zoveel in bloei. Behalve akelei, toch echt een trotse plant om te zien, zien we heel veel margrieten, veel schermbloemigen met daartussen de blauw bloeiende boshyascinth en bloeiende brem. Ook allemaal plantjes uit mijn vroegere herbarium doen het goed: roze en witte koekoeksbloemen, Salomonszegel, allerlei boterbloemen en heel veel varens! Veel water veel varens!!

Ik hoor veel vogels fluiten onderweg, ik herken de spotvogel en de zwartkoptuinfluiter, maar al die verschillende fluitertjes zijn moeilijk van elkaar te onderscheiden. We zien her en der weer eens de wouw vliegen en ook de buizerd laat zich zien. Onderweg zag ik ook een grauwe klauwier. Flora en Fauna maken veel deel uit van ons genieten.

Onderweg drinken we na 20 km in Saint Bonnet Briance een kopje koffie in brocante shop: niet om op te noemen zoveel als er te koop stond, geweldig. Zoals madame bekende: veel hobby en veel werk! Geweldig om in zo'n omgeving dan ook nog een heerlijk kopje koffie te drinken!

Het volgende dorpje was weer 20 km verder: Saint Leonard de Noblat. Daar werd alles versierd met papieren bloemen voor het feest van de verbroedering volgend weekend... Ik hoop dat ze geen regen meer gaan hebben voor die tijd, dat zou wel echt zonde van al het werk zijn.

Op de markt, waar ook echt markt was, vonden we een bankje om onze lunch op te eten en op de markt stond een piepklein caravannetje waarin jongelui crêpes bakten en koffie serveerden. Hadden we lekker nog een echt kopje koffie na onze lunch! We koelden wel af op de plek waar we zaten, dus bleven we niet lang hangen. Onze eigen koffie bewaarden we voor een iets warmer plekje...

We zien regelmatig pelgrims onderweg: eerst waren dat vooral wandelaars, maar de laatste dagen zijn het fietsers. In Brive zag ik een groepje zoals wij zijn: 2 mannen en 2 vrouwen op electrische fietsen. Er zijn ook veel mannen alleen zowel op electrische fietsen als gewone fietsen en vandaag fietste ons een koppel, man en vrouw, tegemoet zonder ondersteuning! Wij fietsten natuurlijk jarenlang ook zo, maar nu ben ik toch wel blij met mijn Pendix die het fietsen lichter maakt, al fietsen we daardoor wel met meer snelheid dan anders het geval zou zijn geweest.

En nu zitten we in the middel of nowhere in een BenB van Nederlanders, die hier 8 jaar geleden in een grote boerderij neergestreken zijn en alles prachtig hebben opgeknapt. Vanavond genieten we hier weer van een maaltijd. Ondertussen laden we onze batterijen weer op voor de volgende dag

1. Marianne:
    13 mei 2023
    Vandaag hier prachtige zonnige dag. Heerlijk. We hebben vandaag weer een lesje flora en fauna gehad. Je hebt het over bloemen waarvan ik denk: nooit van gehoord en al die vogel geluiden. Het is helemaal genieten voor jullie op de fiets met ondersteuning. Hoeveel km hebben jullie nog voor de boeg? Loopt alles volgens schema. Veel liefs
  2. Jos:
    13 mei 2023
    Mooi verhaal en om de 20. Km een koffie!
    Dat is niet afzien.Geniet van alle flora en fauna om je heen en wij genieten met jullie mee
  3. Jan Koster:
    13 mei 2023
    prachtige beschrijving van een toch niet zo ongevaarlijk gebied met zijn natuurrampen en ontsnappende aardgassen. Maar blijven genieten van al het moois
  4. Marja Nieuwhof:
    14 mei 2023
    Mooi verhaal! Het klinkt toch allemaal idyllisch, niet erg gevaarlijk.
  5. Wim Hendriks:
    14 mei 2023
    Dat was vandaag duidelijk weer geweldig genieten en nhet wordt ook mooi beschreven.
    We fietsen met jullie mee ........achterop !!!
  6. Els Swinkels:
    15 mei 2023
    Dat lijkt me extra genieten als je zoveel planten en vogels (her)kent!
    En die grauwe klauwier, kwam die ook al niet tijdens een vorige reis op jullie pad?
    Ik geniet van je mooie reisbeschrijvingen, maar wel met een vleugje heimwee!