Van Chatillon en Bazois naar Clamecy 64 km 105 hoogtemeters

19 mei 2023 - Clamecy, Frankrijk

We fietsen momenteel langs het kanaal van Nivernais een kanaal van 180km gebouwd in de 18e eeuw. De bassins van Vaux en Baye voorzien het kanaal van water. Het bassin van Baye is het hoogste punt. Eerst moeten we bij elk sluisje omhoog, na het passeren van het meer is er bij elk sluisje een afdaling. Het is wel appart om ineens het verschil op te merken.

Gisteren genoten we table d'hote in ons onderkomen. We zaten aan tafel met een Frans gezin met een zoon die een tochtje in de buurt maakten en met een Frans koppel die op de fiets een tocht langs de kanalen maakten. We zaten er als 4 dubbeltjes in goud gevat tussen in. Dat is lastig converseren....
Ik doe mijn best met het Frans maar als de mensen links en rechts van je samen in het Frans los gaan om hun kennis van de omgeving te etaleren dan geeft mij en ons dat het gevoel Dat mijn vader als: "knikkers in een emmer gooien" benoemde. Dan klatert het om je heen en laat je het maar gaan.
Wat ik wel opving: de kanalen zijn prachtig, om langs te fietsen en om te bevaren. Het kanaal van Bourgogne heeft inmiddels zoveel algengroei dat bevaren er niet meer mogelijk is. De algen verstrengelen de motoren.
Het fietsende paar had 5 jaar geleden langs het Canal du Midi gefietst, waar fietsen onaangenaam is vanwege de boomwortels. (Dat hadden wij 15 jaar geleden ook al geconstateerd.) Daarbij zijn de platanen bij het Canal du Midi gerooid vanwege een ziekte. Men wil nu een grotere variëteit aan bomen gaan planten.
Overigens geven de kanalen wel een enorme mogelijkheid aan fietsers om plezier te beleven. We komen onderweg echt heel veel mensen op de fiets tegen, allemaal met wat bepakking. Naar het lijkt allemaal voor een paar dagen onderweg. Naar het schijnt kun je ook met je fietsen in een busje naar een beginpunt gebracht worden en weer naar de plek fietsen waar je je auto achter gelaten hebt. Prachtig!

Tijdens het ontbijt leerden we nog iets over de jams die de dames zelf gemaakt hadden. Een van de jams was van kweeperen, Quincy in het Frans. Hoe ouder de bomen, hoe meer vruchten ze dragen. Zelfs bomen die ten dode opgeschreven lijken, dragen uitbundig vruchten. Heerlijke jam.

De tocht langs het kanaal was prachtig vandaag. Zo nu en dan is het pad een poosje slecht. Dat zal wel een dwarsliggende gemeente zijn, denk ik dan. Maar het is verder een mooi traject met leuke plekjes om even te gaan zitten.

En in Clamecy, een kunstenaarsstadje, verblijven we nu in Hotel de la Poste, een prima Logis de France.

1. Marianne:
    19 mei 2023
    Ik reis weer mee. Ga eens op de atlas kijken waar alles precies ligt.
    Het was weer een leuke dag. Die sluisjes is wel bijzonder. Het is iedere dag weer spannend waar je terecht komt en wat je te eten krijgt. Volgens mij een prachtig gebied waar jullie doorheen fietsen. Fijne avond en morgen weer fris op de fiets.
  2. Jan Koster:
    19 mei 2023
    dat recht toe recht aan ook zijn aantrekkelijkheid heeft lees ik in jullie verslag en dat dan ook door jullie ervaren wordt en blijven genieten
  3. Willemijn van Dommelen:
    22 mei 2023
    Super!
  4. Wim Hendriks:
    24 mei 2023
    Z0, ik kan me voorstellen dat je in zo'n omgeving veel fietser tegen komt !! Wat een plaatjes !