Van Arudy naar Lourdes

10 mei 2022 - Lourdes, Frankrijk

Dinsdag 10 april van Arudy naar Lourdes 49Km en 509 hoogtemeters
Er was alsmaar dialoog over welke route we zouden fietsen naar Lourdes en de slotsom was dat we de route zouden nemen die eerst naar het noordoosten zou gaan en dan naar het zuidoosten. Dat beek een prima keuze: het eerste deel van de tocht ging even flink omhoog maar bleef daarna op hoogte en golfde langs de hellingen een beetje op en af. Het was heerlijk en heel mooi.

Wat opvalt sinds we in Frankrijk zijn is dat we geen grauwe gors meer hebben gezien of gehoord. Kennelijk is de grond hier veel meer in cultuur gebracht en blijft er voor de grouwe gors te weinig zaad van braakliggend terrein over.

Al fietsend zien we een raar kasteel bij Bétraham. Daar is ook een grot die je kunt bezoeken, maar dat gaan we niet doen. Onze dag staat vandaag in het teken van aankomen op onze bestemming: Lourdes. Een mooie fietsroute leidt er naar toe. Dat betekent dat we onze ondersteuning zo nu en dan nog even fors aan moeten spreken, maar de route is kort dus wie doet ons wat.

Bij het bordje Lourdes maken we natuurlijk een selfie van ons vieren. Dat kan de jeugd veel beter dan wij, maar we doen ons best om er een beetje leuk op te staan.

Bij het binnenrijden van Lourdes zien we meteen de Kathedraal en bezoeken we de 3 kerken die er boven elkaar zijn. Heel indrukwekkend zijn ze feitelijk niet, we hebben heel wat mooiers gezien onderweg. Maar ja, het is wel Lourdes. We bezoeken de grot nog en daarna gaan we richting ons hotel.

Na ook nog informatie ingewonnen te hebben over de TGV die we morgen nemen, kunnen we aan het bier. Het is een feit dat we zeeeeer voldaan zijn over onze tocht. Het bracht ons alles wat we hoopten mee te maken: alle weertypen hebben we gehad: eerst mooi, toen regen, kou en uiteindelijk de laatste dagen weer prachtig weer. We hadden fantastisch weer toen we door de Pyreneen gingen. We hebben onze fietsen met ondersteuning goed leren gebruiken en waarderen.

De tocht was goed voorbereid, hotels prima uitgezocht, elke dag hadden we van RouteYou informatie wat er onderweg te zien was, heel fijn. We hebben het met ons vieren geweldig naar de zin gehad en gaan met een goed gemoed aan de terugweg morgen beginnen: de TGV, de Thalys zo worden we weer een ervaring rijker.

1. Marianne:
    10 mei 2022
    Jullie hebben het volbracht. Lourdes is bereikt. Chapeau !!!. Neem aan dat jullie wel een kaarsje hebben opgestoken in een van de kerken. Nu napraten over alles wat jullie hebben meegemaakt. Genoeg verhalen. Morgen met de TGV naar huis. Hoe lang gaat het duren? Ga lekker eten vanavond met een mooi glas wijn. Proost. Liefs
  2. Marja:
    10 mei 2022
    Well done! Fijn dat de slotconclusie ondanks af en toe tegenslag een positieve is. Jullie hebben je kranig geweerd en het lijkt me heel bijzonder om na zo'n tocht je bestemming te bereiken.
    Goede terugreis en tot spoedig!
  3. Jos:
    10 mei 2022
    Proost vanavond met jullie vieren mee.Geweldige tocht en prachtige verhalen.Margriet prima gedaan en iedere dag een verhaal goed vol gehouden. Chapeau!!
  4. Henk en Celia:
    10 mei 2022
    Proficiat met het bereiken van de finish van jullie prachtige reis en natuurlijk dank voor de dagelijkse verslaglegging. Goede terugreis
    en zeker een welkom thuis van de familie.
  5. Bien:
    Applaus voor jullie!👏👏
    Ik mis de selfy van jullie vieren?!
    Goede reis terug naar huis🙋‍♀️
  6. Wim Hendriks:
    11 mei 2022
    In 2 woorden: mooi gedaan! Wel een beetje terug in de tijd, maar wonderen zijn de wereld niet uit!
    Welkom thuis ! 🏡🏡
  7. Els Swinkels:
    Van harte proficiat!
    Een geweldige prestatie. Een heerlijk gevoel dat jullie het gehaald hebben. En tot op het laatst was er oog voor de (helaas afwezige) vogeltjes!
    Bedankt voor al je mooie verslagen, Margriet! Het was fijn om jullie te mogen volgen.
    Goede terugreis en tot ziens in Uden.
    Els en Toon

P.S.,
    En ik mis de selfie van jullie 4en ook!
  8. Ger Haren:
    11 mei 2022
    Wij wensen jullie een goede thuisreis, en bedankt voor de mooie verhalen.
    In Nederland is het ook prachtig weer, dus wat dat betreft zal de thuiskomst niet zwaar vallen.
    tot gauw ziens,
    groetjes, Toos en Ger (van het bier)