Van Lourdes naar huis

12 mei 2022 - Uden, Nederland

Woensdag 11 mei van Lourdes naar huis
Gisteravond zijn we nog naar de lichtjesprocessie in Lourdes geweest. Aanvankelijk dachten we daar veel te ver vandaan te zitten, maar Lourdes blijkt toch niet zo groot te zijn. We liepen in de richting van de grot en van lieverlee liepen er steeds meer mensen die kant op. Op het plein voor de benedenkerk aangekomen bleken mensen van alle kanten aan te komen. Heel veel mensen in rolstoelen werden allemaal naar voren gewenkt.

Er begon een gebedsdienst, eerst met de in het Latijn gezongen geloofsbelijdenis. Daarna werden in het Frans, Engels, Italiaans en af en toe Nederlands de rozenkrans gebeden. En ondertussen begon de processie: een groep jongelui met kaarsen op standaarden voorop, dan het grote Mariabeeld door 4 mannen gedragen, daarachter de geestelijken waarbij zelfs bisschoppen meeliepen en daarachter uiteindelijk wel 100 rolstoellers. Die groep eindigde met een aantal heel oude rolstoelen die zowel getrokken als geduwd werden. Uiteindelijk was de stoet mensen die allemaal met kaarsen meeliepen wel aangegroeid tot 2000 man. Dat was heel bijzonder om te zien!

De oorsprong van deze processie ligt in de opdracht die Maria in haar verschijning in de grot aan Bernadette gaf: dat er dagelijks op deze plek een processie gehouden moest worden. Het heeft even geduurd voor dat geregeld was, maar het is inderdaad een dagelijks gebeuren geworden!! Elke dag wordt voorafgaand aan de dienst de uitleg van het ritueel gegeven!!