Van Almaden de la Plata naar Zafra

15 april 2022 - Zafra, Spanje

Van Almaden de la Plata naar Zafra

Vandaag een pittige dag: het beloofde 1100 hoogtemeters te worden over 92KM... Ik heb wakker gelegen of dat met mijn batterij zou gaan lukken. Uiteindelijk heb ik bedacht dat we na 40KM maar koffie moesten gaan drinken en de batterijen bijladen. Dat gaf me wat rust.

We zaten in Almaden in een echt pelgrimshostel, prima. Er streken natuurlijk ook pelgrims neer en een daarvan was een jonge Italiaanse met een enorme brace om haar linker knie en 2 krukken. Vanochtend tijdens het ontbijt bleek zij de Camino ook echt te lopen, wat een onmogelijke opgave bleek te zijn: niet omdat het met die krukken niet ging, maar omdat de afstanden te groot waren.. Ze had besloten dan maar naar Portugal te gaan en vandaar te gaan lopen. Het leek mij net zo'n onmogelijke opgave, want vanuit Portugal is het echt klimmen en dat met 2 krukken. Je verzint het niet!

Onze tocht vandaag was prachtig. Het landschap was mooi, het is het gebied van de Ibericovarkens. Er bloeiden zonneroosjes, lavendel, mimosa en we zagen eucalyptus. Het rook overal heerlijk ook dankzij de sinaasappelbomen die bloeien. Na 40Km bereikten we Monesterio en hadden al heel wat hoogtemeters gehad. Dus daar lekker aan de koffie met gebak en de batterijen aan de opladers: mens en ondersteuning werd gevoed.

Helaas is mijn batterij de kleinste van allemaal en nog eens helaas laadde die ook het traagste op. Uit voorzorg heb ik daarna toch maar zuinig gedaan met de ondersteuning. Dat gaat prima, het fietst alleen trager.

Dat trager fietsen levert toch ook weer wat op: zo kan ik goed zien welke vogels er op de draad langs de weg zitten. Ik spotte de roodborsttapuit, de bonte vliegenvanger, de grauwe gors en zag een hop en een bijeneter voor me uit vliegen. Ook de zwarte wouw vliegt in dit gebied. Het is weer echt genieten!! In de verte hoorde ik al een spotvogel en de Cettizanger. Deze is inmiddels ook in Nederland aan het inburgeren!!

Uiteindelijk hebben we 1350 hoogtemeters gemaakt en 92 KM! Ik had nog 10% over in de batterij!! Goed gepland dus.

Nu verblijven we in een Parador, in Zafra. Een hotel in een kasteel. Chique hoor en natuurlijk helemaal niet bedacht op reizigers die met de fiets komen....Er staan vooral hele dikke auto's geparkeerd.

1. Marianne:
    15 april 2022
    Lieve mensen, wat moeten jullie een topconditie hebben om vandaag weer zo’n prestatie te leveren. We krijgen van Margriet weer een lesje in vogels en planten. Welterusten in jullie hotel en morgen weer een dag. Lieve groetjes. Marianne
  2. Jos:
    15 april 2022
    Dit presteren en dan ook nog de spotvogel en de Cettizanger kunnen horen;dat is genieten. Kijk uit naar morgen.
  3. Paul Halkes:
    15 april 2022
    Ha Margriet, je hebt leuke manier van jullie reis beschrijven. Het is alsof we bij jou achter op de fiets zitten ( wordt wel echt moeilijk met de accu) en jij vertelt welke planten en vogels je ziet. Ik begrijp dat jullie boffen met het weer.
    Jullie zullen ongetwijfeld van de Goede week en van Pasen meer meekrijgen dan hier in Nederland het geval zou zijn.
    OOk namens Marja veel fietsplezieren tot spoedig. Paul en Marja
  4. Wim Hendriks:
    16 april 2022
    Ja, het is meereizen ! Trouwens Paul mag achterop, ik wil voorop !!
    De weergoden zijn jullie kennelijk goed gezind: volop schaduw, maar hoe is dat op de fiets ?
    Welterusten (ik denk trouwens dat jullie al slapen ) Gr Wim