Eerste fietsdag

14 april 2022 - Almaden De La Plata, Spanje

Eerste fietsdag
Nog even terug naar gisteren: Na het eten hebben we in Sevilla nog de optocht van Semana Santa gezien. Daarvan hadden we in Cordoba al een mooie maquette zien staan. Daar heb ik foto's van gemaakt.
Nadat we de echte optocht hadden gezien, heb ik eens opgezocht welke rituelen er allemaal zijn voor de Geode week in Spanje. Er zijn optochten van mensen, en kinderen, in zwarte of witte gewaden met puntmutsen waarvan een deel van de stof over het gezicht valt. Het doet een beetje denken aan de kledij van de KuKluxclan, maar de betekenis is totaal anders. De mensen die zo gekleed in de optocht lopen doen boete en omdat ze vermomd zijn weet niemand wie het zijn.

Het gebruik stamt uit de tijd van de Inquisitie, en toen was het natuurlijk heel belangrijk dat niemand kon weten wie er boete deed of moest doen. Daarmee bekend zijn kon je namelijk je leven kosten...

De kinderen krijgen onderweg snoepjes toegestopt in een mandje. (Zo hadden wij vroeger tijdens de vasten ons vastentrommeltje, waarin we door de week snoepjes die we kregen bewaarden; die aten we pas op zondag op). Volwassenen krijgen traditioneel gebak dat lijkt op onze 'strikken'.

Er zijn ook andere gebruiken. Een er van vind ik wel leuk: met goede vrijdag wordt er tussen 12 en 14 uur door wel 20.000 man getrommeld. Je zou zeggen dat er dan een aardbeving dreigt en dat is ook precies wat er uitgebeeld wordt. Op Goede vrijdag stierf Christus om een uur of 3 's middags en op datzelfde moment deed zich een aardbeving voor. En dat speelt men na met het trommelen. Ik weet niet meer precies waar in Spanje dit is, maar het moet lijken op een oordeel!

En dan vandaag: we hadden echt zin om te gaan fietsen. Na een ontbijt bij een ienie-mienie tentje zochten we onze weg de stad uit. Daarbij troffen we een stel fietsers die op weg gingen naar Santiago, zoals wij jaren geleden ook een keer vanuit Sevilla gedaan hebben. We konden hen wijzer maken over een onbegaanbare weg langs een stuwmeer en daarna naar Castelblanco de los Arroyos. Die weg hebben wij indertijd genomen omdat de schrijver van de route daarvan aangeeft dat het mooi is, maar met ons hebben al heel veel fietsers als feed-back op de site van de man geschreven dat het een afrader is. Helaas zonder resultaat. Eigenwijze mensen doen niks met feed-back..

Wij reden vandaag dus de andere route via Burguillos, inderdaad saaier, maar wel veel zekerder. Bovendien fietsen we nu vroeg in het voorjaar en zien we overal bloeiende planten en vangen heerlijke geuren op. We hadden vandaag ruim 75 km in de planning en bij aankomst bleken we 1000 hoogtemeters gemaakt te hebben. Best pittig voor de eerste dag. Wel met ondersteuning: ik begon met 93% en eindigde met 3% in de batterij. Spannend!!

Onze pleisterplaats is in Almaden de la Plata een Casa Rural. Een plek waar ook pelgrims onderweg naar Santiago verblijven. Eenvoudig, super-functioneel en heel gastvrij. Vanavond eten we hier een pelgrimsmenu.

Morgen wordt weer een pittige dag!

1. Willemijn van Dommelen:
    Super knap!!!
  2. W.M. CURVERS-CURFS:
    14 april 2022
    Wat een geweldige uitdaging .
  3. Marianne:
    14 april 2022
    Hoe was het pelgrimsmenu? Leuk die uitleg van de goede week. Jullie hebben er meteen een pittig dagje van gemaakt. Heerlijk die ondersteuning hé. Hebben jullie reisgenoten het ook?
    Welterusten en tot de volgende keer. Liefs. Marianne.
  4. Wim Hendriks:
    15 april 2022
    Is goed voor de accu om hem leeg te rijden !!!
    Het Hoogte-verschil is in een dag ook wel flink !
    Goeie nachtrust en tot morgen !
  5. Marja Nieuwhof:
    15 april 2022
    Stoer, hoor! 1000 meter op dag 1.