26 april

26 april 2024 - Lissabon, Portugal

26 april Lissabon

Nee geen rustdag vandaag. We begonnen met een fietstocht door de stad geregeld via Bajabikes. Dat hebben we al op diverse plaatsen gedaan en is ons steeds goed bevallen. We fietsen onder leiding van een Nederlandse gids, Gino, die voor deze baan naar Lissabon gekomen was. Hij deed het geweldig in één woord. Hij had zich in de plaatsen die we aandeden en in de geschiedenis verdiept en had echt goede informatie.

Een stukje: er is in Lissabon een aardbeving geweest in 1755 op 1 november. De mensen zaten in de kerk en er werden kaarsen gebrand. Gevolg: grote branden en in de kruipdoor-sluipdoor weggetjes konden de mensen bijna niet wegkomen. Ze vluchtten naar de waterkant en aangezien het water van de rivier zich teruggetrokken had, meenden ze daar veilig te zijn. Wij weten wel beter: een tsunami volgde en een groot deel van de stadsbewoners kwam om: door instortende gebouwen, door branden en door verdrinking.

De koning was gevlucht, wat men hem niet in dank afnam. Hij liet nadien wel een standbeeld voor zichzelf zetten, dat er nog staat.
De stad werd herbouwd door een minister van de koning: de Marqués de Pombal. Hij vroeg alle hands aan dek en met hulp van architecten werd uitgeplozen wat de beste bouwwijze was en die werd gevolgd, allemaal met een minimum aan kosten. En dat is aan de huizen te zien: de bouw is eenvoudig.

Lissabon is heel rijk geweest. Nadat Vasco da Gama de zeestraat naar India, en Indionesie heeft gevonden, was men in staat om grondstoffen en specerijen zonder tussenkomst van de Arabieren in te voeren en ook door te verkopen In west Europa. Dat én de ontdekking van Brasilie en het koloniseren daarvan bracht veel geld in het laadje. De Nederlanden, Engeland en Frankrijk hebben later veel van die mogelijkheden van Portugal afgesnoept.

We maakten een hele toer op de fiets door de stad die ons een beetje rommelig overkwam. De stad is op vele heuvels gebouwd en dat maakt het lastig om te fietsen als dat zonder ondersteuning moet: we fietsten na een afdaling alleen maar vlak. We eindigden bij de toren van Belem.

Bij een tussenstop werden we door de gids vergast op HET Portugese gebakje de pastéis de nata. En bij een volgende korte stop liet hij ons ook een kersendrank proeven die typisch is voor Lissabon. We fietsten vrolijk verder, ook al regende het ineens een tijdje.

Het was een prima toer en na de lunch bezochten we ook nog de kerk van het klooster en het MAC/CCB, het museum voor moderne kunst. Pierre en Kees hadden een pauze genomen voor een kopje koffie en op aanraden van de gids de Über-App op de telefoon gezet. Dus werd er om terug naar het hotel te gaan een Uber-taxi aangevraagd! Voor het kleine bedrag dat we moesten betalen werden we in 20 minuten voor het hotel afgezet. Effe rusten en een beetje stroom voor de telefoons.

Voor vanavond hebben we alweer een restaurant gebeld, opnieuw gevonden via Tripadvisor. Jee wat groeien we tijdens deze trip.

1. Marianne:
    26 april 2024
    Eerst een stukje geschiedenis. Op de fiets krijg je goede indruk van de stad. Kennis maken met de lokale lekkernij.
    Hoop dat jullie lekker gegeten hebben. Nu op naar de dag van morgen.
    Wij konings dag.
  2. Jan sommers:
    26 april 2024
    Ik zie leuke dag en goed weer is hier anders
    Nog veel plezier groetjes
  3. Els Swinkels:
    27 april 2024
    Heerlijk hè, die pasteis de Belem! Echt veelzijdig genieten in Lissabon. De naam van die fietsorganisatie is genoteerd! Bedankt voor de tip.
  4. Ria en Leo:
    27 april 2024
    Heerlijk, zo op de fiets door de stad!
    Je krijgt zo een goed overzicht en ideeen voor de volgende dagen!
    Veel plezier🥰🥰
  5. Wim Hendriks:
    29 april 2024
    Jullie fietstocht door de stad roept bij mij ook vele herinneringen op !!!!
    Ik heb zelfs zelf!!!! met de auto dwars door de stad gereden om bij een persconferentie aanwezig te zijn!
    Bij de Torre de Belem hebben wij 10 portugese jongeren, die naar Nederland fietsten,
    uitgezwaaid !!
    Kijk uit naar jullie vervolg
    gr Wim

Jouw reactie