25 april

25 april 2024 - Lissabon, Portugal

25 april van Villa Franca de Xira naar Lissabon 43KM en 526 hoogtemeters

Onze fietsen hebben het vannacht goed gedaan buiten, haha niemand heeft ze schoongemaakt!

Het was helemaal niet druk in het hotel, zo te merken echt een zakenhotel en dat is niet vreemd want vandaag is het een feestdag: Bevrijdingsdag ook wel Anjerdag genoemd. Er lopen veel mensen met rode anjers in de hand. Een vrije dag op een donderdag betekent voor veel mensen een lang vrij weekend en dan is het in zakenhotels natuurlijk rustig.

Na een prima ontbijt vertrokken we via een alternatieve route. Het stuk langs de grote weg viel gisteren zo tegen dat Pierre de APP Pocket-earth een fietsroute naar het hotel van vandaag had laten maken en die via Garmin-connect opgenomen had op de GPS. Ach jongens wat er toch allemaal mogelijk is als je de juiste tools hebt. Geweldig. ook Kees had de nieuwe route op zijn GPS dus we zouden het zeker gaan vinden.

Het werd een route alsof we door zuid Limburg fietsten: even een stukje grote weg en dan omhoog naar een dorpje daar weer heel even vlak en dan weer omlaag, weer omhoog, en ook weer omlaag. Ook ging het een stukje over een mooi fietspad vlak langs de Taag! En we waren het eens: het ging niet langs die drukke weg, die achteraf vanwege de feestdag natuurlijk veel minder druk was: er was in elk geval geen vrachtverkeer.

Bij het naderen van Lissabon raakten de dorpjes aaneengesloten en gingen over in de voorsteden van de grote stad. Het vinden wan de juiste weggetjes werd dan ook steeds lastiger en het verkeer van de vrije dag werd drukker. Kortom de aanvankelijk zo leuke route werd minder aantrekkelijk en we moesten écht zoeken. Toen we in het stadspark belandden hakte Pierre de knoop door en liet de GPS een nieuwe route bepalen naar het hotel. En zo kwamen we via fietspaden op de juiste plek terecht.

Door zo'n grote stad rijden is echt helemaal niks, maar gelukkig zijn we er gekomen en hier blijven we 3 nachten. Wat een luxe.

Tja de bloemen en vogels onderweg dat wordt een beetje lastig als we ons zo op de route moeten concentreren, maar de oleanders bloeien hier al volop in alle kleuren, we zien roodbloeiende viburnum en een boom vol met gele vruchten die ik niet kan thuisbrengen. De vogels zijn even uit beeld, helaas.

1. Marianne:
    25 april 2024
    Het waren niet veel kilometers vandaag. Nu 3 dagen Lissabon. Hoorde dat het een prachtige stad is. Vast en zeker mooie musea en veel lopen. Fietsen hebben even rust nodig. Lieve groetjes.
  2. Arnold en Emmy:
    25 april 2024
    Met het treintje om hoog en de lekkerste pastel de nata eten bij de haven we zien het voor ons hartelijke groeten Arnold en Emmy
  3. Bien:
    25 april 2024
    Heerlijk genieten in die mooie stad Lissabon!
    Daar heb ik gefietst en dat was best een uitdaging met die hellende straten, omhoog dat ging nog wel maar afdalen( met hoogtevrees) is wel een dingetje. Neem het trammetje maar!
    Veel plezier!
  4. Ria en Leo:
    Fijne dagen in Lissabon!
    Groet van Leo en Ria😊😊
  5. Wim Hendriks:
    25 april 2024
    Geniet de komende dagen van Lissabon. Ga naar een fado-avond in een van die kleine straatjes ! Das genieten! Een prachtige stad met uitzonderlijk veel azuleu"s !
  6. Els Swinkels:
    26 april 2024
    Even een inhaalslag gemaakt! Moest flink op de pedalen, want ik liep een weekje achter. Wat een afwisselende en avontuurlijke fietstocht! Jullie zijn echt voor geen kleintje vervaard! En Pierre beschikt gelukkig over de juiste tools om alternatieven te vinden voor saaie routes!
    En nu het prachtige Lissabon.
    Tip (naast de al genoemde bezienswaardigheden)): het Museu nacional de arte antica met het Antonius-drieluik van Jeroen Bosch.
    Veel plezier in Lissabon.
    Groetjes van Els en Toon
  7. Jos:
    26 april 2024
    Dat worden 3 drukke dagen met al die aanbevolen bezienswaardigheden.
    Hier nog een: op een druk punt een gezellig terrasje en kijken en blijven kijken.
    Como voce esta? E bom vervoce !
  8. Ger Haren:
    26 april 2024
    heerlijk even uitrusten in Lissabon, geniet er maar lekker van.
  9. Jan sommers:
    De vooruitzichten zijn goed