Van Morlaas naar Montesquiou 67km, 800 hoogtemeters

6 mei 2023 - Montesquiou, Frankrijk

Het is prachtig weer om te fietsen en vandaag zelfs warm 27 graden. We fietsen naar het oosten en zien af en toe de Pyreneeën. Dat zal vandaag voor het laatst zijn, althans volgens het boekje en dat zullen we maar geloven.

In gedachten zijn er mensen met ons onderweg: sinds vorig jaar Pinksteren dankzij de tocht in de stromende regen mijn GPS het begeven heeft, heb ik de beschikking gekregen van de GPS van Albert en dat is een heel fijn apparaat. Joep maakte voor Pierre een mooi hulpstuk om de GPS op de fiets te bevestigen. Van Maurice hebben we een mooi notitieblokje mee en van Lisette wasknijpers die niks wegen... Van Annette kreeg ik een Koeltasje en van de kinderen kregen we ook nog een puzselboekje mee: en daarmee hebben we werk aan de winkel!!

Het gaat de hele weg op en af en soms is het zelfs stijl. Omhoog met ondersteuning is een heerlijke ervaring, omlaag is het wel oppassen geblazen. We hebben ten slotte niet de kleding van wielrenners aan. Aan die kleding wordt heel veel onderzoek gedaan heb ik ooit gelezen. De kleding moet de renners beschermen tegen schaafwonden als ze vallen, zelfs hun onderkleding heeft die functie! Wat een vooruitgang.

Onderweg zien we ineens een bordje richting Monségur. Dat is een van de plaatsen waar de Katharen hun laatste strijd voerden. Het bordje valt ons op omdat we ooit bedacht hebben om de Katharenroute dwars door de Pyreneeën te gaan fietsen. Daarvoor hebben we enkele jaren geleden onze fietsen met ondersteuning uit laten rusten. De tocht is nooit iets van gekomen, maar deze tocht doet er niet voor onder.

Voor de natuur fietsen we wel in een heel goede tijd hier. Af en toe staat er zelfs een Orchideetje langs de kant van de weg! Het lijkt wel alsof alles hier tegelijk bloeit. Prachtige kleuren en heerlijke geuren!

We zitten nu een Bed and Breakfast bij een boerenbedrijf en gaan hier vanavond mee-eten. Dan kan ik en passant ook mijn Frans weer even ophalen..

1. Marianne:
    6 mei 2023
    De thuisblijvers zijn ook met jullie op reis. Leuk om te volgen. Ik vind het een enorm avontuur en prestatie.
    Vandaag kroning van Charles gezien dus voor de buis.
    Morgen gezond weer op en een mooie dag. Liefs
  2. Maurice Plouvier:
    6 mei 2023
    Leuk om jullie verhaal te lezen. Succes.
  3. Paul Halkes:
    7 mei 2023
    Leuk om jullie ervaringen mee te mogen maken. Hopelijk blijft het goed fietsweer en hebben jullie geen tegenvallers.
    Tijdens het fietsen hebben jullie de ruimte om alle wereldproblemen te overdenken en misschien op te lossen. Dat zou toch mooi zijn. Hoe dan ook, veel plezier voor jullie. Ik hoor graag over het vervolg.
    Groet, Paul
  4. Willemijn van Dommelen:
    8 mei 2023
    Blijf voorzichtig en super knap hoor!!!!!