Van Metz naar Perl (Schengen) 70 km en 220 hoogtemeters

26 mei 2023 - Schengen, Luxemburg

Vanmorgen werd ik wakker met het geluid van de gekraagde roodstaart. Ik had het al eerder gehoord, maar kon het niet thuisbrengen. De vogelapp is dan een goed hulpmiddel!

Af en toe moeten we onze benen ernstig toespreken op deze reis; ze vriendelijk doch dringend verzoeken weer in beweging te komen. Vanochtend in dit fantastische hotel is er zo'n dag voor. De ambiance was prachtig, de kamers heerlijk ruim en mooi ingericht, de ontvangst vriendelijk en we hadden gelezen dat het ontbijt uitgebreid zou zijn, zeker wat betreft het fruit. Daarvan was niets teveel gezegd: de foto's wijzen het uit.

Met zoveel gezonde calorieën willen de benen ook wel weer en na een bezoek aan de warme bakker togen we op pad langs de Moezel. Vandaag zou een makkie zijn: alsmaar langs de Moezel, 65 km.... Zij het dat de paden in Frankrijk een wat wispelturig karakter hebben: net als het lekker steady gaat is er ineens een omleiding en moet je scherp omhoog, over de weg, weer omlaag naar het pad, óf het pad is ineens verdwenen om na een kilometer of 2 weer te bestaan. Het is dus zo nu en dan even zoeken onderweg. Dat kost tijd en geeft extra kilometers te fietsen. Maar daarvoor vingen we deze reis aan, dus geen gezeur.

Langs het pad is het een gefluit van jewelste. Bij alle fluiters die ik hoor zijn ook de grote en kleine karekiet aangeschoven, want er staat hier en daar volop riet in het water. Ook de grasmus en de boompieper hoor ik zo nu en dan en natuurlijk de wielewaal en de koekoek. En heel brutaal staat op een paaltje een nijlgans ons aan te kijken! Hoog in de lucht zweven ooievaars en natuurlijk de roofvogels.
Behalve vogels zien we ook regelmatig libellen en vlinders ons pad kruisen. Soms heel kleurrijk, soms lijken ze wel zwart.

De bermbloeiers zijn naast geel ook blauw en blauwpaars. Ik zag al campanula, thijm en cichorei, nu zie ik daarbij ook een paarse korenbloem en wikke.

Langs de rivieren zijn hoog in de bomen ook altijd bollen maratak te zien. Maretak: de Nederlandse naam is vogellijm. De zaadjes kleven aan de bomen en de plant begint te groeien en gaat niet meer weg. In de Antroposofische geneeskunde wordt van de plant een middel gemaakt voor mensen met kanker: ook dat is er ineens en gaat zomaar niet weg. Het middel helpt de patient om met de ziekte te dealen.
De Engelse term voor Maretak is Misletoe: De kus onder de Misletoe staat voor de verbinding van twee geliefden voor lange, heel lange tijd!

Met stip de grappigste waarneming vandaag was: een mevrouw die haar paard uitliet....Zij liep er mee aan een touw langs de weg om het dier te laten grazen. Nog gekker was de waarneming die we een week geleden deden langs het kanaal: een jonge dame die een boot aan een landvast uitliet... Haha.

We zitten hier nu op de grens van Luxemburg en Duitsland. We zijn net het 3 landenpunt (ook Frankrijk) voorbij. We verblijven in een Gasthof waar we wijn kunnen proeven. Goed idee!

1. Marianne:
    26 mei 2023
    Na een heerlijke nacht en verwen ontbijt moeten de benen wel. Wat hebben die het zwaar. Ik vind jullie kanjers hoor. Vandaag weer een les vogelgeluiden. Vanavond heerlijk genieten van de wijn. Morgen weer in de benen. Het blijft hier voorlopig nog steeds droog. Wel koude wind.
  2. Jan Koster:
    26 mei 2023
    hier in uden een heerlijke temperatuur en wat wind uit het noorden . en zo langzamerhand verlaten jullie Frankrijk . Hopelijk met niet teveel tegenwind in de resterende landen
  3. Jan sommers:
    26 mei 2023
    De weersverwachting zijn goed dus het moet nog een leuke tocht worden doe het rustig aan anders een paar dagen rust
  4. Rob:
    26 mei 2023
    We genieten van jullie verhalen. Alleen na de Dordogne (al heel wat km's geleden) was het voor ons volkomen onbekend gebied. Maar dat is morgen anders: als jullie op enig moment aan de overzijde van de Moezel de rondvaartboten (of beter: -schepen, zoals die in Ursula haar schippersfamilie terecht worden genoemd) aan de Luxemburgse zijde ziet opdoemen, dan kijk je op Remich. In die omgeving hebben wij heel wat voetstappen liggen!
  5. Els Swinkels:
    28 mei 2023
    Even wat van jullie fietskilometers ingehaald! Weer chapeau voor jullie prestaties!; het kan niet vaak genoeg gezegd worden!
    Ik geniet nog steeds van de beeldende schrijfstijl en boeiende waarnemingen van Margriet. En passant weer een vogel toegevoegd aan mijn beperkte ornithologische repertoire: de gekraagde roodstaart!
    Toen ik de plaatsnaam Perl zag staan, schoot mij plotseling een herinnering te binnen. Jaren geleden fietsten wij de Groene route naar de Middellandse Zee en overnachtten we in Perl. Op een terrasje zagen we een bekend gezicht: Pierre Plouvier! Enthousiast liep ik zijn richting uit. Zijn kenmerkend stemgeluid en spreektempo waren niet te missen! Pas vlakbij zijn tafeltje hoorde ik dat hij Duits sprak en bleek zijn gezicht toch wat andere trekken te bevatten. Een merkwaardige dubbelganger; stem en gezichtsuitdrukking waren op afstand bijna identiek. Van verbazing vergat ik te vragen of ik een foto van hem mocht maken.

Jullie zijn al weer bijna terug in Uden. Nog even doortrappen. Geniet van het mooie weer!
    Sportieve groetjes van Els (mede namens Toon uiteraard)