Lourdes

3 mei 2023 - Lourdes, Frankrijk

Vandaag kwamen we aan in Lourdes weer met de TGV. Gisteren reisden we al vanuit Nederland naar Parijs en het was maar goed dat we besloten hadden om pas de volgende dag door te reizen naar Lourdes, want we hadden een uur vertraging.. Waarom mag Joost weten en in ons geval deerde het dus niet, gelukkig.
Het was wel grappig om Parijs even te proeven. We hadden een hotel vlak bij Gare Montparnasse, omdat we vandaaruit vanochtend met de TGV vertrokken. Het viel ons op hoe rustig het er was en we zagen best veel fietsers en mensen met stepjes die heel hard rijden... Ik kon er onderzoek doen naar verschillende helmen, want we zagen ze te kust en te keur.

De reis naar Lourdes verliep voorspoedig en om een uur of vier stonden we hier op het perron. De temperatuur was even wennen: 27 graden en heel zonnig. Grappig: dan ga je meteen overal de schaduw opzoeken.

In het hotel moest even gezocht worden naar de tweede kamer en daarna werden we opgeschrikt met de opmerking dat ze helemaal niets van fietsen wisten. Op de camerabeelden zag je ze ook niet.... Maar na flink doorzoeken bleken ze in dezelfde ruimte te staan waar we ze vorig jaar neer hadden gezet en waar ze toen zijn opgehaald. Hehe, alles klopte weer.

We zijn even naar de heiligdommen gegaan waar we kaarsjes opgestoken hebben. Op de terugweg hebben we nog de gigantische ondergrondse kerk bezocht die we vorig jaar helemaal gemist hebben. In die kerk liep een processie van een grote groep mensen binnen met veel gezang. Het was weer heel bijzonder.

Morgen stappen we dan eindelijk weer op de fiets, we hebben er zin in.