Van Auxerre naar Troyes 87 km en 670 hoogtemeters

21 mei 2023 - Troyes, Frankrijk

Auxerre was een fotogenieke stad, zelfs met het uitrijden van de stad en ook nog daarná maakten we er foto's van.
Er was een supermarkt bij het uitrijden van de stad en vandaag is het zondag: het is beter maar voorbereid te zijn op gesloten winkels onderweg. We moesten wel even wachten tot de zaak open ging en wat je dan te zien krijgt, dat wil je niet weten. Veel te dikke mensen, heel magere mensen ook, mensen die wachten en mensen die voordringen. Het is van overal en van alle tijden. Degene die de deur binnen open deed, stond met zijn telefoon in de hand de seconden af te tellen. Wat een gedoe....

Nou we hadden dus op tijd ingeslagen en konden er op uit. Het eerste stuk van vandaag ging langs de wijnvelden van de Bourgogne en de Chablis, Het is een open streek maar wel met af en toe een lange helling. We prijzen ons zelf dus weer gelukkig met onze ondersteuning, heerlijk.
We komen nu ook weer Santiagogangers tegen, die fietsen niet langs de kanalen...

Het open gebied was weer voor de grauwe gors, de geelgors en de uitbundig fluitende veldleeuwerik. Ook de wouw en de kiekendief laten zich hier makkelijk spotten. Volop genieten dus.
Langs de weg zien we een leuke klaversoort bloeien, die we eerder ook al zagen. Het laatste deel van de weg voert door landbouwgebied. Veel velden met koren, koolzaad en af en toe een blauw veld vol met vlas. Prachtig.

Het was een lange dag vandaag: 87 km. Gelukkig konden we na 25 km een lekker kopje koffie en voor ieder een half gebakje scoren.. Waarom geen heel gebakje vraag je je dan af, nou gewoon omdat we daar geen zin in hadden. Voor de rest van het traject hadden we voldoende proviand en ondanks de noordenwind die ons in wisselende sterkte regelmatig plaagt op deze tocht, komen we bijtijds in Troyes aan en betrekken een hotelkamer die aan alle kanten voorzien is van spiegels. Ja dat geeft te denken, heel ruim is de kamer niet. Maar we zitten wel echt midden in het centrum van deze mooie stad!!

1. Marianne:
    21 mei 2023
    Was een lekker tripje met veel wind maar gelukkig droog. Wat hebben jullie al een kilometers in de benen. Geweldig en dat op jullie leeftijd.
    Vanmiddag een kruidenwandeling olv een gids gemaakt. Heel erg leuk. Zou voor jou Margriet misschien bekende koek zijn maar voor mij niet. Heel wat bloemetjes gegeten. Veel liefs
  2. Paul Halkes:
    22 mei 2023
    Zoals jij de natuur tijdens jullie mooie tocht beschrijft, zo zou die weer op veel meer plekken ( bijv. in Nederland !) moeten zijn. Ik heb al heel lang geen veldleeuwerik gehoord! En wat een mooie foto’s van Auxerre!
    Overigens begint voor jullie het einde van de tocht in zicht te komen.
    Een goede en mooie voortzetting.
    Groet Paul
  3. Ger Haren:
    22 mei 2023
    Wij genieten volop mee van de mooie kiekjes die jullie maken en natuurlijk ook van de mooie reisverhalen.
    Nog even op de pedalen en dan weer richting Nederland, waar het op het ogenblik ook prachtig weer is.
    groetjes
  4. Wim Hendriks:
    24 mei 2023
    Ah, dus toch iets over het weer!! Hier koelt het 's avonds ook sterk af. Ook wij hebben last van de koude noordenwind!!
    Ja, Troyes is stad met historie.