De Reschenpas

17 mei 2016 - Glurns, Italië

17 mei
Gisteren heb ik met de klim en daarna de afdaling alle versnellingen van de fiets op 1 dag gebruikt!! In de 1 omhoog, in de 12 omlaag!

We hadden vannacht een heerlijk hotel, heel gastvrij, een grote kamer, fijne bedden, lekker gegeten en na een lekker ontbijt gingen we vanochtend op weg zonder te weten hoever we zouden komen. Er stond namelijk weer een klim op het programma, de Alpen zijn zomaar niet bedwongen.

We fietsen inmiddels vooral het pad van de Via Augusta: een fietsroute die is aangelegd op de weg die de Romeinen al gebruikten. Aanvankelijk ging het redelijk vlak, daarna op en af en toen moesten we van een hoogte van 800 meter weer omhoog naar 1400 meter: de Norbertus hoogte op. Gelukkig had ik betere benen dan gisteren en met af en toe een stop hebben we de klim gedaan. Daarna volt dan de Reschenpas maar die is dan nog maar 100 meter hoger en tamelijk vlak.

Pierre herinnert zich de tocht over de Reschenpas nog van vroeger, maar herkende er niet veel van, behalve dat het laatste stuk erg meeviel.

Na de pas volgde ons fietspad de hoge kant van het Reschenmeer: ook nog op en af. Natuurlijk nam ik een foto van het kerkje dat in het meer staat, maar het water in het meer staat laag: dus zo indrukwekkend was het beeld van het kerkje niet. Aan die kant waar het stond, leek weinig water te  staan.
Na het meer volgde nog een meer dat iets kleiner is. Een daarna, daarna ging het echt weer heel erg omlaag: werk voor de handen en vingers: remmen!! Gelukkig was het niet zo koud als gisteren en hoefden we ons niet zo in te pakken, we konden het ook zonder handschoenen af.

Na een kopje koffie dat we kregen ondanks de ruhe Tag, volgde nog een stuk afdaling naar Glurns, een ommuurd stadje, heel gezellig, waar we midden in de stad een kamer hebben.

Nog even: ik heb een paar jaar Italiaanse les gevolgd om me een beetje verstaanbaar te kunnen maken, maar in dit deel van Italië spreken ze nog Duits, nou ja, noem het maar zo... Als je mensen samen hoort praten versta je er geen woord van. Wel handig: langs de weg staat alles in het Duits en in het Italiaans. Kan ik er even inkomen..

En nu maar eens een Itaiaans ijsje!!

1. Marianne:
    17 mei 2016
    Hoi. Wat een stoere foto. Hoort ook wel helemaal bij de tocht die jullie maken. Wat een geklim, moet je wel goede benen hebben.geen idee hoeveel kilometer jullie al in de benen hebben. Het is wel droog gelukkig. Hier ook een droge dag en prima golfweer. Lieve groeten.