prachtige rit, mooi weer eindigend in regen

13 juni 2013 - Poligny, Frankrijk

Donderdag
Gisteren, dat was ik nog vergeten te zeggen, fietsten we onder begeleiding van de zang van menig veldlewerik. In Nederland hoor je ze nog amper, maar hier in een vlak landbouwgebied klinkt het als vroeger toen we naar school fietsten.

Vandaag hadden we een stevige klim met daar achteraan weer klimmen en dalen door een prachtig gebied en aan het einde van de fietsdag een flinke afdaling. Waar we bij de klim 5 km deden over 300 meter omhoog, was daar in de afdaling maar 4km voor. En nu zitten we op een mooie camping met nog meer fietsers die daar morgen tegenop moeten. Lisette en Kristof hebben er vorig jaar ook voor gezwoegd met Evi in de kar. Goh ik bewonder ze wel hoor!!

Een deel van onze tocht vandaag was een en al herkenning van plekjes waar we vorig jaar met hen geweest zijn. Zo dronken we koffie op een bekende plek, herkenden we de plaats van de camping waar we elkaar troffen. Leuk. Daar kochten we ook even brood voor tussen de middag en 2 heerlijke aardbeientaartjes die we eerst genuttigd hebben. Het was de heel dag stralend prachtig weer. Ik dacht nog:"mooi weer in de Jura kan dus ook", maar...

Onze tent hadden we al vlot staan en ook de boodschappen voor vanavond konden we vlak bij doen. We hadden aardappelsalade met worstjes en ham en tomaatjes en komkommer op het menu. Wat een vooruitziende blik: op het moment dat ik anders was gaan koken begon het ineens heftig te waaien en moest in allerijl de tent geschoren worden. Toen leek het allemaal goed te gaan, leek.... want nog geen 10 minuten later kwam er een geweldige bui regen uit de lucht, een bui waar je U tegen zegt.
Wij brachten snel alles in veiligheid, doken de tent in en konden ons koude prakkie lekker droog opeten.

Na het eten was het even droog, maar ooit stonden we met onze tent in de Alpen, de kinderen weten het nog wel. Daar regende het, het werd even droog, en het regende weer. Het ging maar door en Pierre maakte er voor de kinderen warme chocolademelk! Nou zo is het hier nu ook. De wolken hangen om de heuvels en dat beloofd weinig goeds. Toch schijnt het morgen weer beter te zijn.