en nu langs kanalen, de velo 6

14 juni 2013 - Dole, Frankrijk

Vrijdag
Het heeft gisteravond tot een uur of 12 geregend. We lagen dus al vroeg in bed en om 12 uur kon ik mijn tanden gaan poetsen en weer opnieuw gaan slapen. Vanmorgen vertrok de eerste fietser, een eenzame, al om 7.15 uur van de camping. De rest was allemaal rond hetzelfde tijdstip uit de veren, blij dat het weer droog was en dat het weer er weer redelijk uitzag. In de loop van de dag werd het ook weer zonnig, heerlijk.

Het eerste deel van de dag ging het nog lekker op en af: Frans            plat noemen we dat. Bij Arc-et-Senans ligt een soort dorp dat in opdracht van de koning door architect Ledoux gebouwd is voor de zoutwinning. Het is nooit helemaal afgebouwd, maar zoals het is is het een bezienswaardigheid die we bezocht hebben. Af en toe iets cultureels en nu was het bijzonder dat het eens geen kerk of klooster was!!

Vlak daarna werd ons te fietsen traject Nederlands vlak: nu fietsen we langs de Doubs die op een aparte manier gekanaliseerd is. Leuk om te zien. Vlak fietsen schiet lekker op en zo zitten we nu op een camping bij Dole. Vlak voor ons strijken Zwitsers, of Duitsers neer die reizen met een bus en slapen in een Rotel, een rollend hotel. Ze waren er net en meteen was het een en al bedrijvigheid. Tafels werden opgezet, de keuken werd uitgeklapt, ook een zijkant van het Rotel werd uitgeklapt en afgeschermd. Geweldig!! Enne wat een discipline!

Het barst hier op de camping ook van de honden. Dat hebben we nog nooit meegemaakt. Misschien zijn hier wel wedstrijden??