Benjamins mag blijven

4 juni 2013 - Dornas, Frankrijk

dinsdag
Het was een leuke camping waar we stonden, aardige mensen, gastvrij. We hebben er nog gezellig een glaasje wijn gedronken. Renée zou er van schrikken: de glaasjes hier zijn heel klien en ze schenken ze zo vol als wij op de studentensocieteit met een borrel deden. Met een bolle kop dus... Niks te laten walsen van de wijn.

We hebben gisteren stevig overlegd of we de Rhone zouden volgen of dat we de route van Benjamins blijven aanhouden. Dat laatste is weer stevig klimmen. Het feit dat je wel wat van de omgeving ziet met dat klimmen gaf de doorslag.
Vandaag dus vroeg uit de veren, terwijl het nog erg koud was. Met een reveille van 6.45 uur, vertrokken we om 8.15 uur. Die tijd is nodig om af te breken, in te pakken, te ontbijten en te zorgen dat we heet water voor een kopje koffie onderweg bij ons hebben. Haasten heeft geen zin, dan loop je alleen maar elkaar in de weg.
De tocht was mooi, heel erg mooi. We zitten dan ook in de Ardeche. Daar heb ik altijd het gevoel van dat het er erg droog is. Nu heeft het ook hier eindeloos geregend, en dus treffen we veel groen. Mooi hoor. Ook prachtige watervallen.  Niet zo'n bulderende rivier als vorig jaar in de Pyreneen, maar wel mooi.
En nu zitten we in de aanloop van de klim naar 1120 meter, de col de Mezillac, op de camping die vanwege ons vandaag geopend is verklaard. We schrokken wel, want het zag er erg desolaat uit, maar het kwam helemaal goed. Hier wordt nu volop gemaaid. In de zomer maken ze hier elk jaar een dam in de rivier en creeren zo een meer waar in gezwommen kan worden. Dat trekt natuurlijk veel mensen. Het zwemmen is gratisch, dus waarschijnlijk doet de bar en friterie het goed!! En ijsjes worden er verkocht.
Vanavond staat dus friet op ons menu.