Eerste fietsdag

11 april 2024 - Rociana del Condado, Spanje

11 april: De eerste dag fietsen: van Sevilla naar Ronciana del Condado 65KM 425 hoogtemeters

Tijdens ons ontbijt zagen we al mensen op opgepakte fietsen vertrekken. Nederlanders natuurlijk. De garage stond vol met fietsen die door dezelfde vervoerder waren gebracht. Al die mensen verblijven in hetzelfde hotel, maar gek genoeg hebben we niemand gesproken die daar de fietsen had staan.

Ook wij haalden na het ontbijt onze bagage naar beneden en de fietsen uit de garage en eenmaal opgepakt vertrokken we voor de eerste fietsdag. De eerste 10 km zochten we onze weg om Sevilla in de juiste richting uit te komen. Dat is een hele kunst want er zijn overal fietspaden maar die zijn dan weer rechts en dan weer links van de weg. We hebben dus heel wat stoplichten gepasseerd.... We fietsten ook eindeloos langs het terrein van de Fiesta: een meerdaags feest dat volgende week begint. Al die dagen lopen de dames en kleine kinderen in kleding die bij de flamenco past. Het is een enorme happening, die we al eens beleefden toen we jaren terug van Sevilla naar Santiago gefietst zijn.

Eenmaal Sevilla uit vonden we een mooi pad door een klein natuurgebiedje en langs olijfboomgaarden. Dat was even extra genieten. De rest van de tocht moesten we ons helaas beperken tot grotere wegen, want het volgende alternatieve pad bleek echt gemaakt voor mountainbikers en onze wijsheid hielp ons om daarvan af te zien.
Niet getreurd: het blijkt dat juist die saaie grote wegen zeer bloemrijke bermen hebben: daar komt de spuit met onkruidverdelger niet en veel maaien doen ze geloof ik hier niet. De bermen staan in elk geval vol met, jawel, Margrieten!! En natuurlijk andere composieten: Calendula, ijsbloemen, kruiskruid en zoal. Ook klaprozen, wikke, winde, malva. En dan noem ik alleen maar wat ik op het oog herken.
De fauna mag er ook weer zijn: in Sevilla viel me al op dat de gierzwaluwen hier al zijn, maar onderweg zie ik ook boerenzwaluwen en huiszwaluwen. Soms zie ik een bijeneter op een draad zitten en ook de grauwe gors is weer van de partij.
De Cettizanger hoorden we al 2 weken geleden toen we rondom Hilversum fietsten. Het is een moerasvogel en tja heel Nederland is na al die regen een moeras...

We verblijven nu in een eenvoudig hotel, 1/3e van de prijs van afgelopen nacht.. Heel gastvrij: bovenop het gebouw zitten 4 ooievaarsnesten!
De fietsen staan veilig gestald, de batterijen liggen aan de lader, wij zijn weer gewassen en gestreken.. We genieten van het mooie weer, maar moeten nog even wennen aan de warmte!

1. Marja Nieuwhof:
    11 april 2024
    Leuk verslag. Dank je wel. Zet hem op.
  2. Lène Plouvier:
    11 april 2024
    De eerste kilometers zitten in de benen ! Op naar morgen…😘
  3. Bien:
    11 april 2024
    Fijn dat de bloemen en de vogels weer voorbij komen😘
  4. Willemijn van:
    11 april 2024
    Klinkt goed - veel plezier samen!
  5. Jos:
    11 april 2024
    Zoals je overal Nederlanders tegenkomt zie je ook hier alle soorten zwaluwen.
    Fijne reis met veel vogels.
  6. Marianne:
    11 april 2024
    De kop is eraf. Wij hebben weer een lesje gekregen in wat er groeit en bloeit en wat er allemaal rond vliegt. Morgen weer fris op pad en ik volg jullie. Liefs.
  7. Jan sommers:
    11 april 2024
    Zo te zien leuke dag morgen weer veel plezier
  8. Els Swinkels:
    12 april 2024
    Ha, de bloemen zijn er weer! Gestreken is hopelijk figuurlijk bedoeld!
    Groetjes!
    Els en Toon