18 april

18 april 2024 - Évora, Portugal

18 april Evora

Vandaag een rustdag. Een wat later ontbijt en dan op stap om de kathedraal te bekijken, waarvan we de toren beklommen hebben, zodat we foto's op het dak van de kerk konden maken. Dat is ook weer iets aparts. Ook in het klooster konden we weer naar het dak klimmen en foto's van bovenaf van de kloostergang maken. Tot slot de kerk van binnen bekeken. Daar hield een Engelse gids een betoog voor een groot gezelschap betreffende het orgel.

Het orgel is 1584 gebouwd door Japanners, of door middel van financiering van Japanners. Het betrof een groep mensen die vanuit Japan naar Portugal gereisd waren om vandaar op pelgrimstocht naar de Paus in Rome te gaan. Nadien zijn ze teruggekomen en hebben geld gegeven voor het orgel in deze kathedraal. Het duurde 7 jaar voor ze weer terug waren in Japan. Het verhaal werd verteld omdat afgelopen jaar het orgel gerestaureerd is, wederom gefinancierd vanuit Japan.
Het lijkt Nepal wel. Daar is ook alles met geld vanuit het buitenland gebouwd of opgeknapt. Het wemelt dus van de bordjes: mogelijk gemaakt door... Etc.

Ne de kathedraal bezochten we nu een volledig betegelde kerk en het museum van het paleis, waar een tentoonstelling was. De tempel van Diana hoort gewoon bij het straatbeeld.
In de straten van Evora worden souvenirs verkocht gemaakt van kurk. Made in Portugal... We hebben de kurkeiken onderweg gezien. Gelukkig kunnen we niets meenemen, want er zijn wel leuke dingen bij. Toch bijzonder: sneakers van rubber ? Oh wat wijs, ik laat ze staan....

2 Dagen geleden hebben we weer een bijzondere boom gezien: de Lampenpoetser, wie bedenkt die naam nou. Het is wel een mooie boom als hij in bloei staat.

Soms doen we onderweg leuke observaties. Pierre en Kees staan buiten te wachten als Janny en ik boodschappen doen. Er speelt zich buiten de supermarkt van alles af maar deze observatie spande de kroon: het geldtransport. Waar in Nederland de wagen van het transport zo tegen de gevel aangezet wordt dat er geen cm ruimte meer is, zo gaat dat althans in Spanje anders. Hier stopte de auto op het parkeerterrein en kwamen 2 -met pistolen gewapende mannen- met een steekwagentje met geld de supermarkt binnen lopen. De rolletjes muntgeld netjes opgestapeld!

Morgen staat weer een tocht van pakweg 70 km op het programma met in het begin een pad over een oud spoortraject. Hoe de kwaliteit van het pad is gaan we morgen zien. Vandaag bereiden we ons met boodschappen doen voor op een lang traject zonder mogelijkheid om iets te kopen. Gelukkig is er een mini-supermarktje 2 deuren van hier vandaan. Een winkeltje waarin we 'kruipsdoor, sluipdoor' allerlei lekkers weten te bemachtigen.
De fietsen zijn een beetje gekuist, de banden zijn weer op spanning gebracht. De was is droog en kan weer ingepakt. Kortom: de rustdag is goed benut óók met het nemen van extra rust!!

1. Marianne:
    18 april 2024
    Noem dat maar een rustdag. Trappen beklimmen naar de toren en in de kerk. Toch wel even een kaarsje opgestoken?
    Altijd leuk die geschiedenis verhalen. Jullie kunnen morgen met schone was en proviand weer op pad. Fijne avond en liefs
  2. Maurice Plouvier:
    18 april 2024
    Inderdaad, dit noem ik geen rust dag. Weer wat cultuur opgesnoven.
  3. Jan sommers:
    18 april 2024
    Mooie rustdag gehad leuke dingen gezien
    Morgen weer fris er tegen aan
    Weer succes morgen let een beetje op het verkeer
    Is het veel klimmen
    Groetjes jan
  4. Sari:
    18 april 2024
    jullie zijnkeien van mensen hebben ze een rustdag gaan ze ook nog trappen beklimmen.Maar ik geef jullie groot gelijk om te gaan bekijken.Morgen weer een fijne fietsdag.t
  5. Jos:
    18 april 2024
    Ook van jullie rustdag laat je ons mee genieten.
    Morgen succes met langere tocht over oude treinrails fietspad.
  6. Leo Rijkers:
    18 april 2024
    Hoe schitterend jullie reis. De natuur onderweg, de voldoening (neem ik aan) van de fysieke prestatie, de kunstschatten van Evora. Ik herinner me dat ik in Evora in de kathedraal een foto maakte en dat een nonneke/kosteres me toebeet dat dat niet mocht! Ik schaamde me kapot, maar heb volgens mij de al gemaakte foto’s niet gewist😂. Heel veel succes morgen en de komende dagen. Blijf genieten. Groeten van Ria en mij.
  7. Annette:
    18 april 2024
    Mooie foto’s bovenop en van de betegelde kerk!
  8. Rob:
    18 april 2024
    Streetview heeft z'n best gedaan in Portugal. Niet direct de fietspaden natuurlijk, maar wel veel wegen direct langs of op jullie route. Op die manier zie ik het prachtige landschap dat jullie doorkruizen. En natuurlijk krijg ik ook een goed beeld van de stadjes/steden. Kortom, ik fiets een beetje mee.
    Fijne reis verder!
  9. Miebeth: