17 april

17 april 2024 - Évora, Portugal

17 april van Mourão naar Evora 72KM en 625 hoogtemeters

Het is heel bijzonder met die hoogtemeters, elke GPS meldt een andere hoeveelheid. We weten nu dat het te maken heeft met waar de GPS meet. Nou ja onze benen en de gebruikte ondersteuning zeggen ons genoeg. Het blijft leuk om de mannen bezig te horen over hun toy's for boys. Vandaag heeft Pierre weer eens een route laten bepalen door de GPS.
De track die we hadden wees ons namelijk over de grote weg en daar hadden we natuurlijk helemaal geen zin in. Pocket Earth (een APP die we hebben) wees al een mooie route en Pierre vulde die nadien aan met de GPS. Even leek het alsof we weer door het water moesten waden, maar met hulp van een vriendelijke Engelsman konden we ook dat voorkomen.

Vandaag reden we door een gebied waar reuzen met grote stenen hebben zitten oefenen om hunnebedden te bouwen. Lukraak gestapeld, of netjes bij elkaar, soms een poging een grote steen rechtop te zetten, zoals een menhir. En ineens zien we een veld vol klaprozen! Zouden ze hier ruzie hebben gehad en elkaar om de oren hebben geslagen??

Alle gekheid op een stokje: al fietsend mijmer ik wel eens over het nieuws dat we dagelijks horen. Oorlog in Gaza, oorlog in Soedan en in Oekraïne. In de astrologie wordt dit alles geduid met de planeet Pluto die alsmaar heen en weer gaat tussen de sterrenbeelden Steenbok en Waterman.
De brute macht van de dictator versus de kracht van het collectief, het samenwerken om dit alles tot een goed einde te brengen. Het is voorlopig nog geen uitgemaakte zaak.

We genieten van de geuren die we onderweg ruiken: de bloeiende sinaasappelbomen, het bloeiend koolzaad en als we koffiedrinken de Japanse sering die veel lekkerder ruikt dat de Nederlandse! We fietsen nu door een gebied waar veel steen- en kurkeiken staan. De laatste zijn herkenbaar aan het feit dat de bast voor een groot deel afgepeld is.

We drinken koffie in Requengos waar Janny en Kees dat in 2016 ook al deden. De pastelleria had nu een groot terras met een fonteinenplaats, een prachtige speelplek voor kinderen!!

In Evora was het even zoeken naar het huis dat we via Air BenB hebben geboekt, maar na wat heen en weer gefiets hebben we het gevonden. Een huis met 3 slaapkamers en 2 badkamers, met een keuken waar we voor onzelf straks lekker iets gaan klaarmaken. Welk een geneugten kan een mens toch toevallen.
We blijven hier een dagje plakken en dus doen we uitgebreid de was die nu al lekker te drogen hangt.

1. Marianne:
    17 april 2024
    Was een afwisselend dagje met mooi weer. De routes worden met zorg uitgezet en de mannen zijn lekker bezig en de dames fietsen er achter aan. Hebben jullie iets lekkers gemaakt? Morgen gaan jullie zeker dagje cultuur opsnuiven.
  2. Maurice Plouvier:
    17 april 2024
    Lekker genieten van de natuur.
  3. Frans:
    Mooie pousada in Evora!
  4. Sari:
    18 april 2024
    Weer een prachtige fietstocht met een veld van prachtige klaprozen.

Jouw reactie