Umbrië, langs berg en dal

28 mei 2016 - Acquasparta, Italië

28 mei
Vannacht sliepen we in een hotel dat een verbouwd klooster was. Rond 1950 gebouwd door de Franciscanen en 9 jaar geleden omgevormd tot hotel. Het was groot, goed georganiseerd en er waren groepen mensen. Een groepje nonnen uit Japan, een groepje toeristen die in de streek rondreisden en ook een groepje boksers.
We hadden op de weg al de namen van wielrenners zien staan en begrepen waarom hier en daar het asfalt vervangen was: de Giro was door deze streek gegaan. De chef van het restaurant vond het erg spijtig dat Steven Kruijswijk gevallen was en de roze trui kwijt was. Hij meldde ook trost dat er 4 groepen renners in zijn hotel hadden overnacht!! We probeerden hem duidelijk te maken dat wij met de fiets onderweg naar Rome waren, maar dat was zo buiten zijn belevingswereld dat hij ons niet begreep. Belangrijker voor ons was dat we heerlijk hebben gegeten!!

Gisteren hadden we met het gedoe bij dat hek uiteindelijk 90 op de teller. Fietsend door Umbrië gaat het op en af en vonden we voor vandaag 60 wel prima. De GPS van Pierre meldt telkens of we records halen, kwa afstand, kwa snelheid of kwa hoogtemeters. Dat is wel grappig, maar we zijn het weer snel vergeten. Vandaag ging het in totaal 600 meter omhoog, maar ook weer 500 omlaag. Het aardige van omhoog fietsen is dat je potentiële energie opbouwt die je afdalend weer verliest.

Al klimmend bekijk ik ook de plantjes die ik onderweg zie. Ik ga langzaam genoeg om ze allemaal te zien, en te snel om ze te determineren. Het Is rood van de klaprozen, geel van de brem, paardebloemen en andere composieten, roze van wilde roosjes en een of andere convolvula, blauw van wilde campanula en borage; kortom ook al klimmend is het genieten onderweg. Ooit stapte ik in een klim af en zag een orchideetje staan, nou daar wil ik wel voor afstappen.

Hier en daar zien we weer kerkjes, in dit geval kleine kerkjes, lief en mooi. In een middeleeuws stadje kwamen we fietsers tegen die de tegengestelde kant op gingen. We dronken samen koffie en wisselden wat gegevens uit. Wij vertelden over 'het hek' en dat ze er gewoon langs moesten gaan. Zij wezen ons op een site waar we een rondleiding door het Vaticaan kunnen reserveren met Nederlandse (Vlaamse) uitleg.

En nu we in deze heerlijke Agritourismo zitten hebben we dat allemaal geregeld: de laatste kamers zijn geboekt, de camping voor als we in Rome aankomen, de begeleide fietsroute door Rome en het bezichtigen van het Vaticaan. Dat laatste doen we dan vanuit het hotel in Rome dat ook al vastligt.
Goed bezig!!

Deze Agritourismo biedt geen eten. De eigenaar, een man met olijfboomgaarden, heeft een restaurant voor ons gebeld en brengt ons daar straks naar toe. Tof, want dat ligt nog weer hoger dan waar we nu zijn!!

En nu maar ens lekker buiten zitten in de tuin

1. Marianne:
    28 mei 2016
    Jullie zijn bij duidelijk aan de laatste etappe begonnen. Roma staat op het bord. Hoe voelt dat? Laatste overnachtingen geboekt en ook excursie in Rome. Het is een pracht stad. Margriet heeft zich onderweg dus ook nog kunnen bezighouden met de bloemetjes langs de kant. Ik zelf vind een veld klaprozen altijd geweldig. Morgen reünie met de neven en nichten. We doen de groeten en jullie krijgen wel verslag. Ik ben wel heel trots op jullie hoor. Wat een prestatie. Liefs.
  2. Olga:
    28 mei 2016
    Hebben jullie eigenlijk wel eens tijd om op je kamer de Giro te volgen. Ik denk haast van niet want jullie zijn zo druk bezig, ook zelfs na het fietsen s'avonds. Ik lees de verslagen met veel plezier en kijk nu alweer uit naar het verslag van morgen. Fiets ze nog even, liefs, Olga