klimmen en dalen vandaag

10 juni 2013 - Hauterives, Frankrijk

Maandag
Ik had gisteren net ons verslag gepost toen het begon te regenen. Gelukkig had ik bij een tankstation nog appelsap en een blik witte bonen met worstjes gekocht gezien onze ervaring een week geleden. Dus dat was makkelijk klaarmaken en met een stukje stokbrood er bij een een yoghurtje toe hadden we bivakkerend in de tent lekker gegeten. Daarna werd het droog en konden we weer naar buiten.

En we zitten al weer op de camping, camping du chateau nog wel in Hauterives. We stonden nog niet of het begon een beetje te regenen, goed getimed dus. En dat terwijl we de hele dag met zon gefietst hebben en met wind..tegen.

De dag begon met klimmen en dalen en dat is vermoeiend om steeds te schakelen van 12 naar 3 en zelfs 1. Even uitleg daar over: de benenwagen gaat 3 km per uur, de 1e versnelling 4km per uur, de 2 dan 4 a 6km per uur en de 3e versnelling 6 a 7km per uur en zo verder. Kunnen jullie uitrekenen hoe lang je doet over een helling die 7 km lang is en waarin de eerste 4 versnellingen gebruikt worden. Haha, lang dus. En eenmaal over dat klimmen en dalen heen voelden we steeds meer wind tegen. Nou ja, het leven van een fietser is leuk. Net als bij de golfer heeft iets anders het altijd gedaan. Ligt het bij golf aan de bal, de stokken of iets anders, bij fietsen is het of net te stijl om te klimmen, of teveel op en af, of teveel wind en dan tegen. Wind mee is heerlijk, dan kun je zomaar 10 of 20km meer den op een dag. De natuur verdeelt het eerlijk.

Het was vandaag weer een prachtige route, waarvan het venijn in de staart zat. Weer een klim, die van het voorbeeld, maar op het moment dat we dachten nu gaat het omlaag, ging het een beetje omlaag en weer vlot omhoog en dat herhaalde zich zo'n keer of 4. We werden er ibbelig van! (ik heb de spellingscontrole uitgezet, want die wordt ibbelig van mij).

Maar uiteindelijk dan toch, na 78 km kwamen we aan op deze prachtige camping waar we een plaats voor fietsers hebben met een picknicktafel. Dat typt dus lekker vlot. Pierre staat onder de douche en komt zo herboren terug om mee een glaasje, sorry een plastick bekertje Rhone wijn te drinken met allerlei lekkers er bij. Het belendende restaurant is dicht en de supermarkt op een steenworp afstand, dus ik heb lekker ingekocht. Proost.