We zijn er bijna

29 mei 2016 - Civita Castellana, Italië

29 mei
Wel appart van deze tocht is dat er elke dag wel iets is dat we als bijzonder ervaren. Gisteren sliepen we in een Agritourismo en daar was geen restaurant bij dus moesten we ergens iets gaan eten. 2 km daarvandaan lag een middeleeuws mini-plaatsje, Portaria, natuurlijk boven op een rots. We hadden ons al zorgen gemaakt dat we 'daar' naar toe omhoog moesten. Het eethuisje was daar inderdaad. Onze gastheer was zo vriendelijk om meteen een tafeltje te bespreken en bood ook aan om ons daar te brengen met de auto. Voor hem was het kennelijk een genoegen om ons dat te laten beleven.
Het eethuisje werd door een familie gerund en er werden alleen producten uit de streek gebruikt . Voor een deel zelfs van eigen dieren en uit eigen tuin. Tussen de keuken en het eetkamer gedeelte brandde een groot vuur in een oven, maar die ruimte was naar beide kanten open. In de keuken werden in die over platte broden gebakken en we zagen hoe mensen kwarten van zo'n brood kregen met van alles er tussen. Het leek als een pizza die eerst zonder iets er op gebakken werd en nadien open gesneden en gevuld.
Wij hebben toast met tomaat vooraf genomen en daarna mixt grill die ook in die oven gebakken was. We kregen ook van dat brood uit de oven en we namen er zelf nog tomaat en 'verdure con patate' bij: dat laatste bleek heel grove boerenkool te zijn, lekker. Nog een kopje koffie toe en daarna eens even rondkijken in het dorpje, dat prachtig was een totaal gespeend was van toerisme!!
Onze gastheer haalden ons weer op en bracht ons weer bij onze slaapplek, waar hij zelf ook woonde.

Vannacht was het eigenlijk zonde om te gaan slapen: we hoorden 2 nachtegalen tegelijk en dat vond ik wel heel bijzonder!

De tocht van vandaag was er een van mooie vergezichten. Voor mooie vergezichten moet je altijd eerst naar een uitkijkpunt en dat is meestal omhoog. Ik kan mijn lijstje met planten en bloemen nog aanvullen met malva, margrieten, distels (we zien heel veel distelvinken) geurende kamperfoelie en vandaag overal bloeiende oleander. In de berm ligt ook van alles dat je liever niet wil zien: eindeloze hoeveelheden blikjes en plastic flesjes van water of andere dranken, doosjes van sigaretten (er wordt hier veel gerookt!!) zelf een eenzame kinderschoen.

Eerst reden we door San Gemini: het leek wel Floriade: overal kunstwerken met bloemen op de weg en op het plein. Prachtig.
Koffie dronken we in Narni, een middeleeuws stadje op een rots waar we doorheen moesten op onze weg. Ongekend: kopje expresso + een capucino en 2 gevulde croissants voor 4 euro. Dat zal in Rome anders zijn.

Het tweede deel van de tocht heeft ons in het middeleeuwse stadje Civita Castellana gebracht in een hotel dat ook een congrescentrum is. Er is een communiefeestje hier. Grappig. Ook hier weer bloemenkunstwerken in de straat en op het plein, misschien is er een verband met de communie, wie weet.