Teruel

11 mei 2019 - Teruel, Spanje

Vandaag een rustdag, geen fietsdag maar een culturele dag. Teruel heeft veel moois nog van de van de Mudejarkunst van de Moren uit de tijd dat deze Spanje bezet hielden. Op onze vorige tochten door Spanje naar Santiago de Compostela zijn we daar ook veel van tegengekomen. Daarnaast is hier het mausoleum de los Amentes: een praalgraf voor 2 middeleeuwse geliefden. De man werd door de ouders van de vrouw te laag gekwalificeerd en heeft 5 jaar in het leger gediend om zich op te werken. Bij zijn thuiskomst bleek zij met een ander getrouwd te zijn en wees zelfs een enkele zoen van hem af. Hij stierf van liefdesverdriet en toen zij bij zijn begrafenis alsnog een zoen gaf, stierf zij ter plekke.
Hun mummies zijn gevonden innig met elkaar verstrengeld en dat heeft geleid tot steeds nieuwe vormen van samen openlijk begraven gelegd zijn, met als laatste nu dit mausoleum. De Spaanse Romeo en Julia dus.

Met dit mausoleum bezoeken we de prachtige kerk, het klooster en de toren, waarbij het mogelijk is om buitenom de kerk te lopen op de hoogte van de gebrandschilderde ramen. (Dat heeft bij de Sint Jan ook even gekund!!). Het valt op hoe mooi de ramen gemaakt zijn, terwijl je ze in de kerk toch van een heel grote afstand maar kunt zien.
In Gouda bezochten we eens tijdens de Suijsenreunie de kerk daar. Ook daarin zijn heel prachtige gebrandschilderde ramen die hele geschiedenissen uitbeelden. Op deze manier werd in de tijd dat de meeste mensen niet konden lezen en schrijven informatie uit de bijbel overgedragen: beeldtaal dus.

Na het bezoek aan deze kerk is de kathedraal ons volgende doel. Een grote groep (jawel weer KBO'ers) is ons voor en we bezoeken daarom eerst het museum met religieuze kunst. Die zijn er hier vele!! Ik maak een foto van een icoon van Petrus, want ik zie aan zijn gezicht dat deze man het ook niet breed had...
De kathedraal is een verrassing: hij is heel erg opgeknapt en in dit geval hebben ze dat gedaan door hem strak en modern te maken daarbij de mooie antieke elementen bewarend. Het plafond is prachtig, het houtgesneden altaar ook, daarnaast natuurlijk veel goud, dat is Spaans. Ook hier zouden we naar boven hebben gekund als we een groep waren geweest, maar eh dat zijn we met ons tweeën niet... Hadden we nou maar bij de KBO aangesloten...

We besluiten dat het wel mooi is geweest en gaan eens op zoek naar de eethuisjes die ons in het hotel aangeraden zijn. Eerst zwerven we in de drukte wat rond en komen er achter dat we nog te vroeg zijn. Dan vinden we uiteindelijk een restaurant met een klassiek Teruelse leuken. Geliefd bij de Spanjaarden want terwijl wij er zitten te genieten van ons maal schuift menig voltallig gezin met grootouders, kinderen en kleinkinderen aan gedekte tafels aan. Het is uitsluitend Spaans dat we horen. Leuk om mee te maken.
En dan de prijs, ongelofelijk. 34 euro voor 2 keer een 3 gangen etentje met wijn en water en met koffie toe.

Morgen gaan we onze weg zoeken naar de via verde, weer een tot fietspad verbouwd spoor dat van hier naar Valencia leidt. Dit is ook voor Spanjaarden een geliefd traject om te fietsen.

1. Tineke de Kaste:
    11 mei 2019
    Hallo luitjes. Bedankt voor jullie reisverslag en de mooie foto"s . Dat verhaal van
    die twee geliefden heb ik als eens eerder gehoord .
    Ik begrijp uit jullie verhalen dat de E-bike toch wel begint te trekken. Het lijkt me
    toch ook een comfortabeler manier van fietsen. Het is alleen wel goed opletten
    hoeveel pk je nog hebt want op een E-bike te fietsen zonder ondersteuning is geen pretje. Ik weet niet hoeveel km. jullie nog voor de boeg hebben maar in ieder geval nog een prettig vervolg van jullie tocht met nog veel van die heerlijk
    goedkope restaurantjes. In Uden kun je straks je hart ophalen bij een nieuw restaurant in de oude V en D waar je voor een bepaalde prijs net zo veel kunt eten als je wilt en drinken. Dat is precies waar wij naar op zoek zijn ha. Ciao Ciao, Tineke