Segovia

26 april 2022 - Segovia, Spanje

Dinsdag 26 april Segovia

Ik moet mezelf corrigeren: ook hier in Spanje zijn gebouwen verwoest door conflicten of door brand. Ik las dat de Kathedraal is herbouwd rond 1600 na een verwoesting door strijd. De kathedraal is gebouwd met mergelstenen, een kwetsbare steen en dat is goed zichtbaar. De steen is een beetje rose gekleurd, wel mooi. Iets minder rose dan in de Elsas, het geeft meteen een heel vriendelijk aanzien.

Het aquaduct is een 16KM lange waterweg, door Trojanus al in de eerste eeuw na Christus gebouwd. Het is in graniet opgetrokken en deels zelfs in 2 verdiepingen gebouwd. Ik vraag me af hoe ze dat voor elkaar gekregen hebben en hoe het mogelijk is dat het zo goed behouden is gebleven.

Vandaag bezochten we het Alcázar, een kasteel van aanzien hier in de stad. Het is gebouwd op resten van de Romeinse gebouwen en op restanten van een houten bouwwerk. Het eerste bouwsel dateert al van de 12e eeuw en daarna zijn er nog vele verbouwingen gevolgd, de laatste in de 19e eeuw en dat was na een brand. Het is ook nog weer gerenoveerd en (ik val in herhaling) het is indrukwekkend en andermaal prachtig.
Grote zalen met ridders in maliënkolder op paarden. Maliënkolders voor mannen en kinderen. Geen wapens, althans niet overdadig.
Wat bijzonder is: er is een zaal met kanonnen en allemaal tekeningen en berekeningen van de weg die de kogel gaat afhankelijk van de manier van afvuren. Ook is er een laboratorium waarin men met kruid en grondstoffen heeft geëxperimenteerd. Er is zelfs een soort poppenhuis laboratoriom.
Tot slot beklommen we de 156 hoge treden van de toren om van heel hoog de omgeving te overzien. Boven op konden we ook nog heerlijk van de zo'n genieten, hmmm.

En daarna was het tijd voor een koffietje op het Plaza Mayor. Lekker lui uitkijkend over het plein zagen we de ene na de andere groep passeren. Tot slot een grote klas lagere schoolleerlingen met een gids en hun meester. Ze luisterden allemaal zeer gedisciplineerd naar het verhaal dat verteld werd bij het beeld van een dichter, die door hen stevig omarmd werd.. Wel schattig. De club streek daarna neer op en rond een bankje om hun meegebrachte brood te nuttigen. Geen idee of dit een schoolreisje is, ik weet wel dat wij vroeger als we op schoolreis waren in het eerste uur onze proviand al bijna op hadden....

Vanmiddag hebben we in de tuin van het hotel, met uitzicht op het Alcázar, onze bijeengeraapte lunch gebruikt. Oh zo handig is dan de dompelaar waar we al menig flesje water meet gekookt hebben om een kopje thee of koffie te maken. We zitten heerlijk in de zo'n en ach wat is het leven mooi als de zo'n schijnt...

1. Marianne:
    26 april 2022
    Vandaag een dagje kathedraal en kasteel bezoek. Altijd de moeite waard. Als je dan na afloop op terras kunt zitten kan je dag niet meer stuk. Hier zonnig met koude wind maar heerlijk golf weer. Lieve groetjes.
  2. Paul Halkes:
    26 april 2022
    Je hebt het over de vernielingen in Oekraïne en over het geweld in Spanje in voorbije eeuwen. Mag ik in dit verband vooral ook de Spaanse Burgeroorlog noemen, waarin Spanjaarden onderling met elkaar in gevecht waren met als gevolg enorm veel slachtoffers en vernielingen en heel veel psychische schade, ook nu nog, na al die jaren!

Ik blijf geboeid door je beschrijvingen, Margriet, en niet te vergeten de prachtige foto's
    Jullie doen een schat aan ervaringen op.

Ik wens jullie een mooie voortzetting van de reis toe.
    ( morgen komt Marja weer terug uit Italie )
    Een hartelijke groet, Paul
  3. Jos:
    26 april 2022
    Gedaan met de rust….morgen weer fietsen!
  4. Els Swinkels:
    27 april 2022
    Heerlijk die afwisseling van cultuur en natuur op jullie fietstocht!
    En jij buitelt zo van boeiende cultuurhistorische beschrijvingen en beschouwingen naar de opsomming van bijzondere vogeltjes en planten die je onderweg spot!
    Knap hoor!
    Fijn dat het mooie weer weer terug is!
    Genieten!
    Lieve en sportieve groetjes,
    Els en Toon
  5. Ger Haren:
    27 april 2022
    wij zijn blij voor jullie, dat het weer is omgeslagen en jullie nu kunnen genieten van het voorjaarszonnetje. Het is indrukwekkend wat jullie allemaal tegenkomen,
    Geniet van al het moois en zet jullie reis voort met veel nieuwe ervaringen.
    groetjes, Toos en Ger
  6. Wim Hendriks:
    28 april 2022
    Wat een fantastische bouwwerken !! Inderdaad, hoe konden ze dit toen al klaar krijgen.
    De foto's geven een goede indruk.
    Fijn dat het weer wat beter is, dan kun je er weer tegenaan! Succes .