Een dagje Ferrara

23 mei 2016 - Ferrara, Italië

23 mei
Gisteren fietsten we op zondag en we hadden verwacht dat het zou wemelen van de fietsers onderweg: niets daarvan. We zagen er maar enkelen, wel was het pad lekker autoluw. Onderweg kwamen we wel 2 stokoude mannen op de racefiets tegen: ontsnapt uit het bejaardenhuis. Wie weet beroemdheden van weleer op hun fietsen van weleer? Ik hoorde ze bewonderend spreken over onze uitrusting. Geweldig.

Vandaag een vrije dag en wat doen we op een vrije dag? Fietsen! Er is in Ferrara op de stadswallen een fietspad aangelegd en dat hebben we gefietst. Er waren heel mooie brede stukken bij, zoals de wandelpaden in de Parijse parken, maar ook stukken waar het pad geschikter was voor een mountainbike en sommige stukken konden we helemaal niet vinden. Maar: toch een leuke ervaring om te doen en een geweldig idee van de stad om dit te maken!

We waren net terug voordat het begon te regenen. Geen nood want we waren van plan 's middags naar het Castello te gaan en daar zouden we een stevig dak boven ons hoofd hebben. Eerst even lunchen met broodjes en lekker beleg dat we gekocht hadden, en een beker lekkere koele melk. Koele melk hebben we onderweg ook zomaar niet bij de lunch. Heerlijk.

Na nog even geluierd te hebben, vertrokken we weer toen het droog was om het enorme kasteel van de Familie D'Este te gaan bewonderen. Fantastisch. We krijgen hier wel een cultuuroverload! Het is de kunst om te kiezen wat we gaan zien, want het wordt snel teveel om te bevatten. In het kasteel weer prachtige fresco's in de appartementen die de bewoners voor zichzelf hadden ingericht. Zelfs de plafonds hadden prachtige fresco's, hoe zouden ze die altijd bekeken hebben? Voor de bezoekers waren er spiegels neergezet, zodat je geen stijve nek overhield aan het alsmaar naar boven kijken.

Vanavond maak ik zelf een avondmaaltijd klaar. In de kamer van de BenB is een kast waar een keukentje is ingebouwd. Dat hebben ze slim gemaakt. En wij maken er dankbaar gebruik van.

Morgen gaan we weer verder: dan is Ravenna het doel. Ook van daar heb ik uitgezocht welke mozaïeken we gaan bekijken. Gelukkig hebben we een onderkomen dicht in de buurt.

1. Marianne:
    23 mei 2016
    Italië heeft heel veel cultuur en daar genieten jullie ook van. Kerken te over en de fresco's zijn kunstwerken. Hoe hebben ze het allemaal kunnen doen. Geweldig. Toch anders dan de tocht naar Santioga volgens mij. Hier miezer dag niets aan. Morgen weer een goede rit.
  2. Marianne:
    23 mei 2016
    Heb eens gekeken hoeveel km het nog is naar Rome. Over de weg vanaf Ravenna nog 352 km. Jullie zeiden dat er op de fiets nog 10 % bij komt. Nog lekker even cultuur snuiven. In het mooie Italië. Lieve groeten.
  3. Bien:
    24 mei 2016
    Zoals jullie genieten van jullie fietsreis zo geniet ik van jullie gezellige verhalen❤️