Cordoba

13 april 2022 - Córdoba, Spanje

Vandaag op naar Cordoba.
Met de taxi naar het station, even een kaartje kopen... Nou even, dat duurde en duurde. Op de terugweg bleek waarom het zo lang duurde..
Met de trein waren we in 45 minuten in Cordoba en werden we door een taxi (we leren het nog!!) naar de Mesquita gebracht. DIE wilden we namelijk bezoeken: een kathedraal IN een moskee dat is iets heel bijzonders.
Maar eerst een ontbijt in een tentje tegenover de Mesquita, dat ging er wel in. We hadden even om de hoek gekeken en de rij bij de moskee viel nog mee.. Maar na ons ontbijt was de rij vlot aangegroeid. Tja wat wil je: het is de Goede Week, Semana Santa, dus heel veel mensen hebben vrij en gaan op zoek naar mooie steden waar het nu bijzonder is.

En bijzonder was het: het gebouw de Mesquita is enorm, dus de hoeveelheid mensen in het gebouw viel in het begin nog mee. De kathedraal is letterlijk midden in het gebouw gebouwd nadat Karel de vijfde de Moren had verslagen. Karel vond dan wel dat voor de bouw van de Kathedraal de moskee niet afgebroken hoefde te worden, maar de Kathedraal moest er wel boven uit torenen. Waarvan acte!

Na het bezoek aan de Mesquita en wat slenteren door de oude (mooi opgeknapte) Joodse wijk, besloten we het Alcázar nog te bezoeken, ewel: dat hadden meer mensen bedacht. Het bleek al snel helemaal niet op te schieten met de lange rij die er was. Dus wij zagen van ons plan af en besloten te proberen een treintje eerder dan op onze kaart stond terug naar Sevilla te nemen.

Geen probleem, zij het dat er eerst weer een rij stond bij de loketten van de spoorwegen en toen we met ons getrokken volgkaartje eindelijk aan de beurt waren, toen werd het ineens heel ingewikkeld: het kon wel, maar dan moesten er eerst nieuwe kaartjes gekocht waren, duurder, en dan de andere kaartjes teruggeboekt.... En toen kon het niet. Pff, maar nou ja, dan maar niet.

Na een lange break zochten we de trein op en toen ontdekten we waarom het met de aanschaf van de kaartjes zo lang duurde! Met instappen ontdekten we dat we stoel 68, stoel 156, stoel 180 en stoer 223 hadden, en nog in verschillende treinstellen zaten ook. Eh, dat gingen we niet doen.. 2 van ons zaten op de goede stoel en bij 223 waren gelukkig nog 2 stoelen vrij.
Kijk als je stoel voor stoel zoekt in een al tamelijk volgeboekte trein en je begint te zoeken vanaf stoel 1, dan krijg je een dergelijke plaatsing. In een volle trein is het misschien handiger om bij de laatste stoel te beginnen met zoeken...

Terug in Sevilla is het allemaal weer best, we inspecteren de fietsen en die zijn OK, we gaan zo nog eenhapje eten en morgen stappen we op ons stalen ros... Het weer is goed en we hebben er zin in.

1. Paul Halkes:
    14 april 2022
    Heel leuk om op deze manier op de hoogte gehouden te worden van jullie ervaringen! Wij, Marja en ik hebben hele goede herinneringen aan Sevilla en Cordoba.
    We wensen jullie natuurlijk veel fiets plezier met veel avontuur en nieuwe ervaringen. Tot volgende keer. Paul en Marja
  2. Els Swinkels:
    18 april 2022
    3 jaar geleden reisde ik met een kleine groep Couperusvrienden in het voetspoor van de schrijver door Andalusië. Cordoba was toen heerlijk rustig en de Mesquita zeer indrukwekkend. Fijn dat jullie ook van dit bijzondere monument genoten hebben.
    Succes met de fietstocht!